Scherpe schetsen in een fraaie stijl

Scherpe schetsen in een fraaie stijl

Verhalenbundels worden minder vaak door recensenten besproken dan romans, stelt Jamal Ouariachi (1978) in het nawoord van zijn verhalenbundel ’Herinneringen in aluminiumfolie’.

Dat is mogelijk. Maar daarna poogt hij die recensenten eens lekker op te stoken met een paar provocerende uitspraken. De schrijver J.M.A. Biesheuvel zet hij – overigens zonder hem bij naam te noemen – weg als een ’Gekke Henkie’ en hij acht het een bewijs dat Nederland zijn literatuur niet serieus neemt door een prijs voor korte verhalen naar hem te vernoemen. De werken van Nescio vindt hij ’spaarpotproza’.

Al die uitdagende prietpraat is helemaal niet nodig, want de verhalen van Ouariachi komen ver genoeg boven het maaiveld uit om niet op in de modder getrapte collega’s te hoeven steunen. De meeste ervan kennen een horrorachtige plot en doet qua stijl denken aan het werk van Roald Dahl.

Toeristen

Zoals ’De toeristenslager’, over een slager die zo’n hekel aan toeristen heeft dat hij ze afslacht en als biefstuk of kalfstong voorzet aan nietsvermoedende vakantiegangers. Of ’Keuze’ over een echtpaar dat een week naar een onbewoond eiland vertrekt om te zien of hun slechte huwelijk nog te redden valt.

Het is een genre dat in minder bekwame handen al snel verwordt tot goedkope sensatie, maar Ouariachi weet zijn verhalen daar ver bovenuit te tillen door de scherpe psychologische karakterisering van zijn personages en zijn stilistische beheersing.

Sonja de Jong

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws