Reizigersorganisaties willen sneller herstart treindienst

Reizigersorganisaties willen sneller herstart treindienst
© ANP
Het afgesloten station Amsterdam CS.

Reizigersorganisaties willen dat na een verstoring de treindienst sneller wordt hersteld. Afgelopen vrijdag duurde het 8,5 uur voor alle treinen weer naar Amsterdam CS reden na het steekincident. NS geeft toe dat het opstarten vrijdag langer duurde dan we wilden. Uit de evaluatie moet gaan blijken wat hier de oorzaak van is en of dat verder verbeterd kan worden.

De paniek was groot toen om 12:30 uur een man twee Amerikaanse reizigers met een mes aanviel. Daarop schoot de politie de man neer. De hal, de midden gang en de sporen 4 en 5 werden ontruimd. Via Twitter liet de politie om 13 uur nog weten dat van een complete ontruiming van het Centraal Station geen sprake was.

Om 14:23 waren ook spoor 4 en 5 weer beschikbaar. Toch gingen pas na 16 uur de eerste treinen rijden en om 21.15 uur volgens dienstregeling.

Lees ook: Verdachte had terroristisch motief

Twee weken eerder liep de dienstregeling ook al in het honderd nadat een winkeldief de Schipholspoortunnel in was gevlucht. De treinenloop werd stilgelegd en daarna liep het computersysteem bij Prorail tot twee keer aan toe vast. Ook toen duurde het vele uren voordat de treinenloop weer op gang kwam. „Dat probleem bespreken we al jaren met NS en Prorail. NS werkt met vaste omlopen van treinstellen. Wanneer treinstellen dan op andere plekken staan, is NS de weg kwijt. In plaats van te proberen de passagiers zoveel mogelijk te vervoeren, zijn ze vooral bezig de treinstellen weer op de juiste plaats te brengen”, is de indruk van Chris Vonk, woordvoerder van reizigersorganisatie Rover.

Rooster

Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV bepleit al jaren dat NS een ander personeelsrooster invoert. „Per werkdag een vaste koppeling tussen personeel en treinserie. Onder druk van de vakbonden laat de NS het personeel op een dag uitwaaieren over allerlei treinseries, maar als er dan iets misgaat ontstaat een chaos van zoekgeraakt personeel en overbelaste planners.”

ProRail en de NS hebben de treindienst volgens Spithorst veel te ingrijpend en veel te langdurig ingekrompen. „Heel veel treinseries bleven ingekort tot buiten Amsterdam, zelfs tot 21 uur. Een dieptepunt vormde de Intercity Enkhuizen – Utrecht – Eindhoven – Heerlen. Deze werd gemakshalve de rest van de dag opgeheven. Niet tussen Utrecht en Amsterdam Sloterdijk of zoiets, nee van Limburg tot ver in Noord-Holland. Schaamteloos gedurende de rest van de dag.”

Bij NS geeft woordvoerder Erik Kroeze toe dat de gevolgen groot waren. Amsterdam CS ligt centraal in het netwerk, zodat veel lijnen de dupe waren. „We hebben wel draaiboeken klaarliggen voor dit soort situaties. De treinen rijden dan door tot een nabij gelegen station waar ze nog kunnen keren, zoals Haarlem, Zaanstad, Amersfoort en Almere. Het grote probleem is dat we niet wisten hoe lang het ging duren.”

Herstart

De NS geeft wel toe dat al om 12:50 uur de sporen, op 4 en 5 na, weer waren vrijgegeven. „Het grootste deel van de treindienst kon technisch weer opgestart worden. Ook dat is niet zomaar geregeld. Treinen staan niet meer op de goede plek en de personeelsplanning moet handmatig opnieuw gemaakt worden. Dat verliep vrijdag langzamer dan normaal, mede vanwege de forse ontregeling die een ontruiming met zich meebrengt, ook op het personele vlak. Om die reden lukte de opstart niet goed en werd er een volledige herstart van de treindienst in Amsterdam gedaan.”

Om 16 uur reed de eerste trein weer en tegen 18 uur zou volgens NS zeventig procent weer hebben gereden. Dat herstarten van de dienstregeling begint met het inplannen van één trein per uur in een bepaalde richting. Al snel wordt dat eens per half uur en daarna per kwartier. „We hebben rekening te houden met treinstellen die op een bepaalde route zitten en personeelsleden die overal zijn gestrand. Je kan niet zomaar eventjes een machinist op een bepaald treinstel en route zetten. Die machinist moet wel dat type trein kennen, net als het traject.”

Overigens was het niet helemaal onmogelijk om te reizen. „De treinen aan de zuidzijde, via station Zuid, reden gewoon richting Leiden, Hilversum en Utrecht. Passagiers konden met de metro vanaf CS en Sloterdijk naar Zuid. Vanaf Zuid is een vaste buslijn naar Haarlem. Via de Hemboog kon men vanaf Schiphol wel naar Zaandam reizen.”

Lees ook: ’Na schoten wist ik dat het foute boel was’

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws