Grens nachtvluchten Schiphol niet meer overschrijden

Grens nachtvluchten Schiphol niet meer overschrijden

Het aantal nachtvluchten op Schiphol mag in ieder geval niet meer boven de 32.000 per jaar uitkomen. Dat eist de Tweede Kamer.

CDA, GroenLinks en Partij voor de Dieren willen van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen de garantie krijgen dat het afgesproken maximum niet toch weer wordt overschreden. Ofwel, dat de inspectie dan echt gaat ingrijpen.

De grens van 32.000 vluchten tussen 23 en 7 uur was al in 2008 afgesproken in het Aldersakkoord en in 2013 nogmaals vastgelegd. Maar in de praktijk werd dat niet gehaald. In 2016 waren er 33.000 nachtvluchten en ook het afgelopen jaar werd de grens overschreden. Dit jaar gaat Schiphol uit van 31.700 nachtvluchten. Nu de minister die grens van 32.000 nachtvluchten per jaar ook wettelijk laat vastleggen, willen de Kamerleden de garantie dat bij overschrijding de inspectie gaat handhaven. Daarnaast vraagt GroenLinks waarom die grens nog steeds niet verder is verlaagd naar 29.000 nachtvluchten, zoals in 2012 met de bewonersgroepen was afgesproken.

Schiphol laat in een reactie weten dat er vorig jaar 32.300 nachtvluchten waren. Maar dat kwam omdat Corendon via de rechter meer vluchten wist af te dwingen. Anders was de luchthaven rond de 31.700 gekomen.

Zakenjets

GroenLinks en de Partij voor de Dieren hebben tevens bij de minister om opheldering gevraagd over de manier van vluchten tellen. Ofwel, waarom de zakenjets buiten de tellingen van de vliegbewegingen worden gehouden. Het aantal starts en landingen zit al bijna aan de grens van 500.000, maar daarnaast waren er het afgelopen jaar nog 12.607 starts en landingen van zakenjets en toestellen zoals van de Kustwacht. De partijen willen weten of voor kleine luchtvaart ook een grens geldt of dat die sector onbelemmerd kan groeien. En wordt bij het opstellen van de Milieu Effect Rapportage voor Schiphol wel rekening gehouden met het lawaai en de uitstoot van deze kleine vliegtuigen en de helikopters van de politie? De minister komt binnenkort met antwoorden.

Schiphol laat in een verklaring al weten dat kleine luchtvaart als jets en helikopters altijd al buiten de tellingen zijn gehouden. In de berekeningen van de te verwachten geluidsbelasting, emissies en externe veiligheid, wordt wel al rekening gehouden met deze vluchten.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws