Eerste vrouwen bemannen onderzeeboot Koninklijke Marine

Eerste vrouwen bemannen onderzeeboot Koninklijke Marine
© Foto George Stoekenbroek
Vrouwelijke marinemensen stappen vanaf begin volgend jaar als bemanningslid aan boord van Nederlandse onderzeeboten.

Volgend jaar gaan vier vrouwen deel uitmaken van de bemanning van de onderzeeboot Zr.Ms. Zeeleeuw. Dat is voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis; varen op een onderzeeboot is nu nog alleen voor mannen mogelijk.

,,Ik geloof in deze pilot”, zegt groepsoudste Herman de Groot van de Onderzeedienst. ,,Normaal loopt de Koninklijke Marine voorop met de integratie van mannen en vrouwen op de werkvloer. Vergeleken met andere landen begint Nederland echter laat aan het gemengd varen op onderzeeërs. In dit geval zie ik het als een voordeel”, meent de kapitein ter zee. ,,We hebben namelijk van de ervaringen bij de marine in landen als Australië en Canada geleerd”, legt De Groot uit. ,,Daar zeiden vrouwelijke bemanningsleden van onderzeeboten dat ze niet echt onderdeel van het team werden als ze aparte accommodaties en privileges hebben. Bij de buitenlandse marines heeft zelfs de commandant geen eigen douche. Door de vrouwen anders te behandelen dan de mannen, werd meer afstand gecreëerd. Het verstoorde de vorming van een hecht team.”

,,Wij zaten eerst ook op die lijn omdat we het gemengd varen op oppervlakteschepen namelijk zo geregeld hebben: gescheiden hutten en sanitair voor mannen en vrouwen. Een nadeel van dit systeem is dat je veel meer ruimte nodig hebt dan als je enkel gezamenlijk sanitair en slaaphutten hebt. Het scheelt ruimte en gewicht. In een onderzeeboot zijn beide goud waard.”

Gordijn

Volgens de groepsoudste is een belangrijk onderdeel van de pilot met gemengd varen het maken van goede afspraken en gedragsregels aan boord: ,,Regels voor het dragen van kleding, maar ook omgangsvormen. Het is een kleine ruimte waar je dicht op elkaar leeft en werkt. Met gordijnen proberen we een ieder zoveel mogelijk privacy te geven tijdens het omkleden.”

Herman de Groot is zelf commandant geweest op vier onderzeeërs. Hij weet dus uit lange ervaring hoe het reilt en zeilt onder water.

,,Ik verwacht een positief effect van gemengd varen onder water. Ik ben ook commandant geweest van de bevoorrader Zuiderkruis, het grootste marineschip qua tonnage destijds. Daar heb ik ervaren wat de voordelen zijn van gemengd varen. Er gaat een dempende werking vanuit. Vrouwen bieden andere inzichten. De sfeer knapt ervan op. Ik verwacht dat dit effect op een onderzeeboot nog sterker zal zijn.”

De marine heeft vier vrouwen op het oog voor Zr.Ms.Zeeleeuw. Het gaat om twee officieren, een onderofficier en een matroos. Zij hebben zich vrijwillig gemeld om het avontuur aan te gaan. Het is de bedoeling dat de boot drie reizen gaat maken in het eerste half jaar van 2019. Na het zomerverlof gaan vier vrouwelijke bemanningsleden naar Zr.Ms. Dolfijn. Of dat dezelfde vrouwen zijn wordt nog bekeken. De Groot: ,,Pas na twee van die perioden bij verschillende bemanningen kun je zien wat het beste werkt. Toevalligerwijs krijgen we volgend jaar ook een Australische vrouw die op de commandanten-opleiding zit aan boord van de Zeeleeuw. Het sluit mooi op elkaar aan.”

Wanneer wordt de eerste Nederlandse vrouwelijke commandant van een onderzeeboot verwacht? De Groot: ,,Er zit ongeveer negen jaar tussen het aanmonsteren op een onderzeeër door een jonge officier en - na een zware opleiding - de benoeming tot commandant. Het zou dus ergens in 2027 of ’28 kunnen zijn.”

Dat is de periode waarin de nieuwe onderzeeboten gaan proefvaren.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws