Belevingsvlucht nu al omstreden

Belevingsvlucht nu al omstreden

Een belevingsvlucht die op verzoek van omwonenden van Lelystad wordt gehouden, kan op voorhand ook rekenen op een lading kritiek van bewonersgroepen.

Eigenlijk had Lelystad Airport al dit voorjaar de deuren moeten openen voor vakantievluchten. Maar na twee keer uitstel, staat nu april 2020 in de agenda’s. Een formeel besluit daarover moet nog worden genomen, maar de startbaan is inmiddels verlengd en de terminal in aanbouw.

Het uitstel heeft alles te maken met het verzet van bewoners en de fouten in de Milieu Effect Rapportage. Probleem is dat de eerste jaren de toestellen niet meteen na de start doorklimmen naar kruishoogte, maar lange tijd laag vliegen.

Zij moeten onder de vliegtuigen blijven die op weg zijn naar Schiphol. Pas na een herindeling van het Nederlands luchtruim na 2023 wordt dat hopelijk beter.

Daarmee krijgen grote gebieden in het oosten van het land opeens met vliegtuigen te maken. Met name rond Zwolle en op de Veluwe is veel verzet. Om een idee te krijgen wat het betekent wanneer een vliegtuig op twee kilometer hoogte overkomt, wordt op verzoek van bewoners woensdag een zogeheten belevingsvlucht gehouden.

Een Boeing 737-800 van Transavia vliegt die middag en avond alle mogelijke aan- en uitvliegroutes naar Lelystad. Landen op Lelystad en echt opstijgen is voor dit type vliegtuig nog niet toegestaan, zodat daar op 600 meter over het vliegveld wordt gevlogen.

Niet vaak

Enkele routes gaan ook over de kop van Noord-Holland, al zullen die volgens luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen in de praktijk niet vaak worden gebruikt. Lelystad wordt vooral ingericht voor vakantievluchten en die hebben hun bestemmingen vooral rond de Middellandse Zee en vliegen dan ook vanaf Lelystad meteen naar het zuiden of via Duitsland.

Toch is het verzet in vooral West-Friesland groot, ook al komen hier dagelijks vliegtuigen over die van of naar Schiphol gaan. Alleen zitten die doorgaans al hoger dan straks de vliegtuigen die vanaf Lelystad komen.

Woensdag vertrekt de Boeing om half vier vanaf Schiphol en worden zeven routes gevlogen. Om 16 uur wordt tijdens de tweede vlucht koers gezet over het IJsselmeer over Andijk op 1830 meter hoogte en naar de Noordzee. Om 16.22 uur wordt weer vanaf zee via Limmen, De Rijp en Oosthuizen op 4270 meter hoogte gedaald naar Lelystad.

Tijdens de vijfde vlucht vanaf 18.16 uur wordt de noordelijker en hoger (2740 meter) gevlogen langs Den Oever en Julianadorp. Deze route wordt in de toekomst gebruikt wanneer het militaire luchtruim voor de kust open is. Vlucht zeven gaat om 19.40 uur ook over de kop van de provincie en buigt dan af naar het zuiden.

Onweer

Als onafhankelijk deskundige gaat naast de twee piloten een burger mee: Ruud Holswilder uit Bergen. Negen jaar geleden ging hij met als KLM-vlieger met pensioen, maar hij is nog wel actief zweefvlieger. „Omdat we laag vliegen, moet continu worden gekeken of er geen andere toestellen in onze buurt zitten. Ik ben dat extra paar ogen”, legt hij zijn rol uit.

Hij vreest dat de routes niet volgens plan worden gevlogen. „De weersvoorspellingen zijn ongunstig. Wanneer er tegen die tijd onweersbuien zijn, moeten we daarom heen vliegen. Woensdagochtend kan sowieso nog de belevingsvlucht worden afgeblazen.”

Kritiek

Het Leidse bedrijf Munisense gaat op elf plaatsen het geluid meten. Tevens worden de vaste meetpunten van het Haagse Sensornet ook gebruikt. Die resultaten staan meteen op de site belevingsvlucht.nl. Actiegroepen hebben op voorhand al geen vertrouwen in de uitkomsten, omdat het om een eenmalige vlucht gaat.

Eigenlijk moet onder verschillende weersomstandigheden metingen worden verricht. Ook hekelen zij het feit dat het toestel zonder passagiers vliegt en daardoor lichter is en dus minder herrie geeft. Ook geeft één vlucht geen beeld van een totale dag.

Wie wil weten waar en hoe laat het vliegtuig van de belevingsvlucht woensdag overkomt, hoeft die dag alleen maar de computer of de smartphone aan te zetten.

Er is wel een vliegplan gemaakt, maar daar kan die dag van worden afgeweken. Vandaar de live registratie. De Boeing 737 is route te volgen via de app en site van flightradar24.com. Daar kan het vluchtnummer worden ingevuld: HV051, callsign TRA51. Die site geeft ook de snelheid en de ongecorrigeerde hoogte weer.

Ook op de site www.belevingsvlucht.nl kan de vlucht worden gevolgd. Daarop zijn ook de resultaten van de meetposten zichtbaar. Tijdens en kort na de belevingsvlucht kunnen inwoners en recreanten onder de vliegroutes hun ervaringen online doorgeven via een link op deze website. Deze online vragenlijst wordt uitgevoerd door Motivaction.

Ook de al bestaande meetposten van het bedrijf sensornet zijn te volgen en wel op www.sensornet.nl/project/belevingsvlucht.

Met de MoSART app van de Universiteit Groningen kan iedereen voor, tijdens en na de belevingsvlucht daadwerkelijk de beleving aangeven en delen. MoSART stelt een aantal vragen over de geluiden en maakt een opname van het geluid.

Deelnemers moeten minimaal drietal waarnemingen te doen: een voor, één tijdens en één na de passage van de vlucht. Zo wordt het omgevingslawaai vastgesteld.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws