Aansluiten op de Afsluitdijk: fileleed nog niet voorbij

Aansluiten op de Afsluitdijk: fileleed nog niet voorbij

Frequente gebruikers van de Afsluitdijk zijn het inmiddels gewend om in de file te staan. De ene keer is er een storing, de andere keer is het te warm, dan zijn er werkzaamheden, soms is er een ongeluk gebeurd en gisteren waaide het te hard, waardoor een instabiele steiger dreigde om te vallen. Hinder op de Afsluitdijk lijkt soms eerder regel dan uitzondering.

Op de Afsluitdijk bij Kornwerderzand was dinsdag en woensdag maar een rijstrook beschikbaar voor het verkeer. Rijkswaterstaat had de andere drie stroken uit veiligheidsoverwegingen gesloten, met een flinke vertraging tot gevolg.

Bouwsteiger

Eerder had een bouwsteiger bij de heftorens bij Kornwerderzand een tik gehad tijdens de werkzaamheden, waardoor die ontzet is geraakt. In combinatie met de aanhoudende storm werd dat gevaarlijk, doordat platen losschoten en op de weg dreigden te belanden.

Het verkeer richting Noord-Holland moest ’onderdoor’, via de A1 en de A6. De Markerwaarddijk, tussen Lelystad en Enkhuizen, was ook dicht voor het verkeer, vanwege de harde wind. Automobilisten moesten rekening houden met urenlange vertraging.

Dat laatste gebeurt geregeld. Dit jaar was er al 13 keer sprake van een lange file met een bijzondere oorzaak, blijkt uit een analyse van berichten van de Verkeersinformatiedienst en de ANWB.

De oorzaken lopen uiteen, maar werkzaamheden zorgen geregeld voor hinder. Rijkswaterstaat is nog tot september bezig met groot onderhoud. Ook de komende jaren staan er ingrijpende werkzaamheden op de rol, vooral om de Afsluitdijk te versterken. „We zijn ons ervan bewust dat de Afsluitdijk geregeld afgesloten is, maar dat heeft te maken met de veiligheid. We proberen de overlast echt tot een minimum te beperken, maar we kunnen verkeershinder niet voorkomen. De dijkversterking en renovatie is nu eenmaal noodzakelijk”, zegt woordvoerder Patricia Troost van Rijkswaterstaat. „Het is voorlopig nog niet voorbij.”

Irritatiepunt

Werkzaamheden zijn gepland, dus daar kunnen automobilisten rekening mee houden. Ongelukken kunnen overal gebeuren en zijn vooral triest voor de betrokkenen. Storingen, echter, vormen een groot irritatiepunt voor Afsluitdijkgebruikers. Automobilisten hebben de tijd om daarover hun onvrede te uiten op sociale media. „Brug, sluizen, boten... Altijd wat!”, tweet een weggebruiker vanaf de Rijksweg A7.

LEES OOK: ’Tot m’n pensioen sta ik in de file op de Afsluitdijk’

Eind maart vertelde Rijkswaterstaat in deze krant over de vernieuwing van de bedieningssystemen van de sluizen, het beter afstellen van de bruggen en het verplaatsen van de rij-ijzers van de draaibruggen. Bij hitte zetten die uit, waardoor de bruggen niet meer kunnen sluiten. De kans op storingen was ’in principe flink verkleind’.

LEES OOK: Afsluitdijk krijgt een toeristenmagneet

Toch was er eind vorige maand weer sprake van een hitteprobleem. Nu trekken brugdelen krom, omdat de bovenkant van het wegdek uitzet bij warm weer, terwijl de onderkant, grenzend aan het koude water, dat niet doet. „Dat speelt vooral in de maanden wanneer het water nog heel koud is, als de watertemperatuur stijgt verdwijnt dat probleem weer. We kijken of we blijvende maatregelen moeten nemen, of dat we dit met handmatig koelen kunnen oplossen”, aldus Troost.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws