Steeds minder mist, behalve deze winter

Steeds minder mist, behalve deze winter
© foto ANP
De luchtverkeersleiding heeft zo weinig zicht.

Het aantal mistdagen is de afgelopen dertig jaar gehalveerd. Maar deze winter vormt daarop een uitzondering, met veel overlast op de wegen en Schiphol.

„We hebben in december en januari langdurig hogedrukgebieden boven Nederland en omringende landen gehad. Wanneer de wind dan uit het zuidoosten komt, heb je bij ons mooi zonnig weer en slecht weer rond de Middellandse Zee. Maar we hadden ook veel dagen met luchtstromen die over zee kwamen. Dan heb je vochtige lucht. Wanneer er dan weinig wind is, heb je mist. Juist in die maanden is de zon nog niet zo krachtig, zodat de mist ook niet oplost”, verklaart Rob Sluijter, klimatoloog bij het KNMI, de periode dat er van zonsopgang tot zonsondergang mist was. Soms dagen achtereen.

Bijzonder

Mist is in de terminologie van het KNMI een zicht van minder dan duizend meter. Een mistdag moet minstens één uur duren. Sinds het jaar 2000 staat het aantal mistdagen op Schiphol op gemiddeld 39. „In 2016 zaten we op 56 dagen. De hoogste stand sinds de eeuwwisseling. Alleen al in december telden we 16 mistdagen op Schiphol”, heeft Sluijter op verzoek van deze krant uitgezocht. „En de winterse mistperiode ging in januari door met nog eens elf dagen. Echt heel bijzonder.”

Omdat de luchthaven Schiphol laag in een polder (Haarlemmermeer) ligt, verwachten veel mensen daar een grotere kans op mist. „Maar aan de andere kant ligt Schiphol wel nabij de kust, waar het vaker waait. Landelijk gezien is de Veluwe de plek waar het vaakst mist is.”

Trend

De mistperiode in december en januari mag dan opvallend zijn, het zegt volgens Sluijter niets over de rest van de winter. „We krijgen nu weer een periode met regen.” Bovendien is de trend juist dat er minder mist en nevel is. Het aantal mistdagen is de laatste dertig jaar juist gehalveerd van 80 naar 39. „Dat heeft niets te maken met klimaatverandering, maar met het feit dat de lucht schoner is geworden. Er zitten minder stofdeeltjes in de lucht waarop zich water afzet.”

Het KNMI verwacht dat het aantal mistdagen nog iets verder daalt, maar de lucht zal niet echt heel veel schoner worden.

Vertragingen

Bij mist heeft vooral het auto- en vliegverkeer daar last van. Op de weg gaan bestuurders langzamer rijden, houden meer afstand en de spitsstroken blijven dicht. De files lopen dan al snel op.

Voor een vliegtuig is mist geen probleem. Met behulp van het Instrument Landing System kan op de automatische piloot gewoon in dichte mist nog altijd een precisielanding maken. Het probleem zit in de luchtverkeersleiding en de veiligheid in het luchtruim. De toestellen moeten onderling meer afstand houden bij het landen en starten. Daarnaast zijn bepaalde baancombinaties niet toegestaan omdat een toestel bij een doorstart dan een andere baan kruist zonder dat piloten en de luchtverkeersleiding daar zicht op hebben. De mist betekent dus dat de capaciteit fors omlaag gaat. Op Schiphol werden deze winter bij dichte mist al gauw 70 tot 90 vluchten per dag geannuleerd en liepen honderden vluchten nog eens vertraging op.

Alleen de treinen hadden geen last van de mist. Die reden met 140 kilometer gewoon door.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws