ProRail vervangt delen Vechtspoorbrug

ProRail vervangt delen Vechtspoorbrug
Passen en meten.

Het tweede deel van de vervanging van de Vechtspoorbrug bij Weesp vindt morgen, zaterdag, plaats. Dat maakt ProRail bekend.

Het eerste deel is in oktober al gedaan. Het gaat om vervanging van de zogeheten valdelen, de beweegbare brugliggers. De operatie is onderdeel (sluitstuk) van OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad). Het doel is om ruimte te maken voor meer treinen.

Ooit was de Vechtspoorbrug bij Weesp een dubbelsporige draaibrug zonder bovenleiding, waar geëlektrificeerde treinen dus door moesten rollen. Inmiddels is het een hefbrug met twee valdelen die volledig van bovenleiding is voorzien en vier sporen bevat. „Nog altijd vormen dit soort beweegbare bruggen een belangrijk onderdeel van de spoorinfrastructuur”, aldus ProRail. Het voordeel van de nieuwe bruggen is dat ze een stuk stiller (7dB) zijn dan de oude en sneller open en dicht kunnen. En dat is weer beter voor het vaarverkeer op de Vecht en de omwonenden. De vervanging van de valdelen zorgt wel voor stremming op de vaarweg en spoor. Sinds vrijdagochtend is (het vaste deel van) de vaarweg gestremd, dat betekent dat schepen niet langs de stenen staande delen van de brug kunnen, omdat daar gewerkt wordt. Dit duurt tot maandagochtend 6 uur. De stremming door het werk aan het beweegbare deel van de Vechtspoorbrug duurt tot maandagochtend 14 november, 6 uur. Het treinverkeer ligt tussen vrijdagavond middernacht (4 november) en maandagochtend 6.00 uur stil. Met pontons worden de oude brugdelen opgevijzeld, gedraaid en weggevaren. Aan de kant van de Nijverheidslaan, waar de overslaglocatie is, worden railonderdelen van de oude brugval overgezet naar de nieuwe. De aldus geassembleerde nieuwe brugval wordt weer ingevaren in de brug.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws