Hilversum in teken van Dutch Media Week

Hilversum in teken van Dutch Media Week
© archieffoto kastermans
Deel van het Mediapark.

Twee jaar lang hield directeur Herman Dummer (van Events in Business en tevens voorzitter van stichting Open Studio Dagen) zich bezig met de voorbereidingen van de Dutch Media Week. Van 31 augustus tot en met 6 september staan de media in Hilversum in de spotlights. „Media zijn heel belangrijk voor deze plaats en dat stipt dit evenement aan. Van print tot internet.”

Activiteiten tijdens het zevendaagse evenement zijn er op het Hilversumse Media Park, in het Raadhuis van Hilversum aan het Dudokpark en bij Werf35 aan de Mussenstraat. Dummer bedacht Dutch Media Week om de Open Studio Dagen heen, een evenement waar het grote publiek kennis kan maken met alles op het gebied van radio en televisie. Naast deze Open Studio Dagen begint op 2 september het Dutch Drone Festival met een congres over het gebruik van drones. Ook de rest van de week zit vol lezingen en congressen over media.

Het idee voor de mediaweek kwam niet uit de lucht vallen. Mediabedrijven die hun deuren negen jaar lang tijdens de Open Studio Dagen open stelden voor het grote publiek, wensten ook meer in contact te komen met andere bedrijven. „Dan zouden ze helemaal gelukkig zijn. Ik hoorde steeds vaker de wens van mediapartijen Business to Business-activiteiten te organiseren en daarom bedacht ik deze week.”

Een ander doel van Dutch Media Week is te laten zien hoe belangrijk lokale media zijn. Op 1 september staat een congres op het programma om overheden te informeren over het belang van lokale omroepen voor de democratie. „Lokale media bieden de gemakkelijkste ingang voor burgers om hun stem te laten horen. Heel belangrijk dus.”

Bewust

Dummer wil dat bestuurders en wethouders zich hiervan bewust worden. Bij gemeenten zie je vaak dat de portefeuille media een ondergeschoven kindje is. Dat is gek en hopelijk verandert dat.”

Tijdens Dutch Media Week vinden meerdere activiteiten plaats in Beeld en Geluid. Daar wordt bijvoorbeeld de film ’Van Idee tot TV’ gedraaid. Ron Boszhard is aanwezig als presentator. Die film laat volgens Dummer de kern van media zien. „Het gaat in eerste instantie om een idee. Je kunt camera’s en belichting hebben, maar zonder idee heb je niets.” Dat creatieve proces spreekt Dummer aan. „Tijdens de organisatie van dit evenement begon ik ook met niets. Het is cool te zien dat straks mijn idee om media op de kaart te zetten en te verbinden met bedrijven daadwerkelijk staat.”

Dummer verwacht tijdens de Open Studio Dagen zo’n 25.000 bezoekers. „Mensen zijn nieuwsgierig. We kijken allemaal naar de televisie en dan denken we: ’Hoe wordt zo’n programma gemaakt?’ Belangstellenden kunnen het antwoord op die vraag vinden door een kijkje achter de schermen te nemen.”

Op de andere dagen schat hij het aantal belangstellenden op 10.000. „Ik probeer bij zoveel mogelijk evenementen aanwezig te zijn, dus ik zal met mijn fiets van de ene naar de andere locatie pendelen. Benieuwd hoeveel kilometers ik maak.”

Subsidie van de gemeente Hilversum is er voor dit event ’nog niet’. Stadsfonds Hilversum en andere participanten zoals Beeld en Geluid financieren de week.

Wil je niks missen van De Gooi- en Eemlander? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws