Strenge regels voor doorschakeldiensten moeten consument beschermen

© Archieffoto Getty Images

Ombudsteam

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger optreden tegen overtredingen van de regels voor betaalde telefonische doorschakeldiensten. Vanaf 16 december gelden hier aangescherpte regels voor.

Consumenten maar ook bedrijven hebben het vaak niet door als ze via een betaalde doorschakeldienst zijn verbonden met een dienst die ze ook gratis kunnen bellen, zoals 0800-nummers van de Belastingtelefoon of de GGD. Wie zo’n nummer op internet opzoekt wordt makkelijk op het verkeerde been gezet, doordat advertenties van betaalde doorschakeldiensten vaak bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Ook als de doorschakeldiensten aangeven welke kosten eraan verbonden zijn, hebben veel bellers niet door dat ze via een betaalde dienst bellen, zo is uit onderzoek gebleken.

Omdat na het doorschakelen de belkosten tijdens het gesprek blijven oplopen – vaak rond een euro per minuut – kan de telefoonrekening onverwacht hoog uitkomen.

Aangescherpt

„Wij zijn blij dat de regels nu zijn aangescherpt, want het onbedoeld gebruiken van doorschakeldiensten kan consumenten en bedrijven opzadelen met hoge kosten”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.

Volgens de aangescherpte regels die 16 december ingaan, zijn doorschakeldiensten naar 0800-nummers (gratis informatienummers) straks verboden. Voor diensten met telefoonnummers die beginnen met 0900, 0906 en 0909 is doorschakelen tegen betaling in vrijwel alle andere vormen ook verboden.

Ook voor abonnee-informatienummers (nummers die beginnen met 18) worden de regels strenger, al blijft het wel toegestaan om via deze nummers tegen betaling door te schakelen (behalve naar 0800-nummers). Dat is onder meer omdat zulke diensten nuttig kunnen zijn voor mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met het opzoeken van telefoonnummers op internet.

Toestemming

Daarnaast zijn er voor de zogeheten 18xy-nummers aanvullende maatregelen doorgevoerd om te voorkomen dat bellers niet doorhebben dat ze tegen betaling bellen via een doorschakeldienst. Zo moeten bellers voordat ze worden doorgeschakeld een voorgeschreven tekst over de betaalde dienst te horen krijgen. Ook moeten bellers expliciet en ondubbelzinnig toestemming voor het doorschakelen geven. Geven ze geen toestemming, dan moet de verbinding direct worden verbroken.

Verder gelden er strengere regels voor hoe de 18xy-diensten worden aangeboden en aangeprezen. Vanaf 16 december 2024 mag een gesprek via een 18xy-nummer maximaal 10 euro kosten.

Vanaf 16 december gaat de ACM bij alle actieve 0906-nummers en alle 18xy-nummers controleren of zij voldoen aan de nieuwe regels. Bij overtredingen kan de ACM een boete of een last onder dwangsom opleggen, of de toekenning van een telefoonnummer intrekken.

Wie klachten heeft over doorschakeldiensten of abonnee-informatiediensten kan dit melden via Consuwijzer.

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.