Hilversum zet de media een week lang in de schijnwerpers. Kijken, luisteren en vooral meedoen tijdens de Dutch Media Week

Beeld & Geluid is tijdens de Dutch Media Week een van de hotspots van activiteiten.© foto Beeld & Geluid

Susanne van Velzen
Hilversum

De ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Daar draait het om tijdens de Dutch Media Week (3 tot en met 9 oktober) in Hilversum. Tijdens de Dutch Media Week Xperience Days die in het afsluitende weekeinde plaatsvinden kunnen bezoekers een kijkje nemen in onder meer de studio’s het Mediapark en meedoen aan allerlei workshops. Stuwende kracht achter het evenement dat de Nederlandse media-industrie in de schijnwerpers zet is Instituut voor Beeld & Geluid.

Een recordpoging 200 uur live podcast maken. De boeklancering van ’De Jongen van Kotte’, over het leven van Henny Everts, de pionier van regionale televisie die dertig jaar geleden begon. De première van de film ’Het Pamflet’ van Hilversums filmmaker Justin Heyl. De uitreiking van de gloednieuwe Dutch Media Week Award aan een mediamaker die positieve impact op de samenleving gerealiseerd heeft. De Dutch Media Week heeft dit jaar een bomvol en gevarieerd programma. Het is een festival van kijken, luisteren en meedoen. Het mediafestival wordt georganiseerd door Beeld & Geluid in nauwe samenwerking met de gemeente Hilversum, Hilversum Marketing en Stadsfonds Hilversum.

(Tekst gaat door onder de foto)

Games

Ooit begonnen als de Open Studio Dagen, die tienduizenden bezoekers een kijkje boden achter de schermen van radio en tv, is het evenement uitgegroeid tot een compleet mediafestival waar ook een grote hoofdrol is weggelegd voor de nieuwe en online media en games. Officieel start de Dutch Media Week maandag 3 oktober, maar zaterdag 1 oktober neemt het festival alvast een voorschot met de aftrap van de recordpoging 200 uur podcast maken.

(Tekst gaat door onder de foto)

Voorhoeve

Die poging begint om 8.00 uur ’s ochtends in boekhandel Voorhoeve aan de Kerkstraat. Daar interviewt Vincent Bijlo de Hilversumse burgemeester Gerhard van den Top en directeur Beeld & Geluid, Eppo van Nispen tot Sevenaer. Daarna nemen tientallen andere podcasts zoals Bastiaan Meijer van de PodBast, de Lesbische Liga Podcast, VINK, Televisië, Content Wars en de Boer Zoekt Podcast over het populaire tv-programma Boer Zoekt Vrouw het stokje over en gaan 24/7 live interviewen in Hilversum. Dat gebeurt tot en met zondag 2 oktober in de boekhandel. Vanaf maandag is Beeld & Geluid de locatie voor de recordpoging. Vincent Bijlo sluit de recordpoging zondagmiddag 9 oktober ook weer af.Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Dutch Media Week Award. Die is bedoeld voor een mediamaker die afgelopen jaar iets teweeg gebracht heeft in Nederland. De genomineerden zijn journalist/columnist Pepijn Keppel, filmmaker/presentator Ikenna Azuike en Angie Smets, studio director and executive producer bij Guerrilla. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het Dutch Media Week Award Dinner op 5 oktober.

(Tekst gaat door onder de foto)

Zondag 9 oktober opent het Mediapark de deuren voor publiek.© foto Beeld & Geluid

Van de Hilversumse filmmaker Justin Heyl gaat 8 oktober de korte film Het Pamflet, geïnspireerd op het boek ‘Ze was 16’ van Marlies Allewijn, in première. Het gaat over een donker hoofdstuk in Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Kaarten zijn gratis verkrijgbaar. Het mediafestival sluit op 8 en 9 oktober af met de Dutch Media Week Xperience Daye een beetje te vergelijken met de Open Studio Dagen. Dan opent het Mediapark de deuren en kanhet publiek een kijkje nemen in de studio.

Kijk voor het hele programma van de Dutch Media Week op www.dutchmediaweek.nl

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.