Bibliotheek Hilversum helpt kinderen met taalachterstand, opgelopen in de coronatijd: ’Een boekensushi is bijvoorbeeld heel leuk om te doen in de klas’

Kinderen aan het lezen krijgen, dat is het doel.© foto Getty Images

Leander Mascini
Hilversums

De bibliotheek in Hilversum helpt kinderen met een taalachterstand opgelopen tijdens de lockdowns in coronatijd. Dat doen ze bijvoorbeeld met een ’sushitafel’, praten over verhalen en boeken die kinderen écht leuk vinden.

In de coronaperiode liepen sommige kinderen een onderwijsachterstand op. De overheid stelde 8,5 miljard ter beschikking voor het ’Nationaal Programma Onderwijs’ (NPO-gelden) De gemeente koos ervoor om in samenwerking met tien basisscholen en negentien peuterspeelzalen en de bibliotheek de Hilversumse subsidie van twee miljoen euro deels in te zetten om de komende twee jaar taalachterstanden in te halen. Veertien procent van de Hilversummers is laaggeletterd. Dat is twee procent hoger dan het landelijk gemiddelde.

Aan de ’sushitafel’

Een van de manieren om taalachterstand in te lopen, is door kinderen te stimuleren meer te lezen. Daarom zijn er leesconsulenten van de bieb die langs scholen gaan. Zij hebben allerlei foefjes om de jonge scholieren in de boeken te krijgen. „Een boekensushi is bijvoorbeeld heel leuk om te doen in de klas. Dan geven kinderen boeken door als aan een ’sushitafel’ waar je van een lopende band sushi’s pakt. Als er ’stop!’ wordt geroepen, dan vertellen ze iets over het boek dat ze op dat moment vasthouden”, vertelt leesconsulent Charlotte Orij.

Praten werkt

„Je vraagt dan bijvoorbeeld: ziet het boek er mooi of spannend uit? Waar gaat het over? Wat voor plaatjes staan erin? Of je vraagt aan een leerling om in de huid te kruipen van de hoofdpersoon in een boek, bijvoorbeeld Joe van het boek ’Joe Biljoen’. En dan mogen de andere kinderen hem of haar vragen stellen”, vult collega Annelien Dikkerboom aan. Orij: „Het is vooral belangrijk om niet alleen te lezen, maar om er ook over te práten met elkaar in de klas. Door te praten over boeken, komen verhalen pas echt tot leven.”

Oude boeken

Ook kan het helpen om het aanbod van boeken uit te breiden, of gewoon anders in te richten, legt Orij uit. „Tijdens de lockdowns werden de schoolbibliotheken niet altijd even goed bijgehouden. Er is nu geld om de schoolboekencollecties uit te breiden.” Zo wordt op tien scholen de boekenkast nagelopen en waar nodig aangevuld. „Soms zijn boeken simpelweg kapot, of er staan boeken in die niet meer aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. ’Oh, allemaal nieuwe boeken!’, wordt er dan gezegd. Terwijl dan alleen de oude boeken weg zijn, en de overgebleven boeken overzichtelijker zijn uitgestald. Als je aanbiedt wat kinderen écht leuk vinden, dan gaat het lees-treintje vanzelf lopen.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.