Schiphol schroeft capaciteit nog verder terug: ’Reiziger de klos’

© ANP/HH

Koen Nederhof en Yteke de Jong
Schiphol

Schiphol moet de capaciteit nog verder terugschroeven. De luchthaven laat weten ’op korte termijn’ maatregelen te moeten nemen, omdat er te weinig beveiligers beschikbaar zijn. Dat betekent dat er opnieuw vluchten geschrapt moeten worden en vakanties in het water kunnen vallen. Donderdag werd bekend dat Schipholbaas Dick Benschop zijn werk neerlegt na maanden van chaos op de luchthaven.

Schiphol bracht de onheilstijding donderdagochtend naar buiten in een overleg met 120 vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen en andere belanghebbenden. Een woordvoerster laat weten dat de precieze details nog ontbreken. Zo is niet duidelijk hoeveel beveiligers er tekort zijn, hoeveel capaciteit er terug moet en vanaf welke datum. Dat zou al binnen enkele dagen kunnen zijn. „Vanmiddag gaan we in overleg met de slotcoördinator, waarna meer duidelijk is.”

Lees ook: Dick Benschop vertrekt als baas van luchthaven Schiphol: ’Ik heb mijn uiterste best gedaan’

„Het was een groot pandemonium”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin. Op basis van het overleg kan hij voor oktober al getallen noemen. „Schiphol wil 18% minder opstappende passagiers in oktober. Wij moeten als sector weer het mes in de stoelen zetten, waardoor reizigers en luchtvaartmaatschappijen de klos zijn.”

Schiphol had al minder ruimte voor vertrekkende passagiers in september en oktober. Deze capaciteitsbeperking komt daar dus bovenop.

Woede

De maatregel leidt tot woede en verbijstering binnen de reis- en luchtvaartwereld, zeker omdat de directie van de luchthaven het probleem niet de baas lijkt te kunnen. Sinds het schrappen van de zogenoemde zomerbonus voor Schiphol-personeel zijn de rijen terug en draven er veel minder beveiligers op dan waarop de luchthaven rekent. Vakbond FNV en reiskoepel ANVR zien daarin een logisch verband.

De ANVR eist dan ook dat Schiphol de knip trekt om de uitstroom een halt toe te roepen. Dat doet de luchthaven niet: de woordvoerster laat weten dat een herinvoering van de zomerbonus niet op tafel ligt. Bovendien lijkt Schiphol nu vooral te wijzen naar de beveiligingsbedrijven, die hebben aangegeven niet te kunnen leveren wat vooraf was afgesproken. Die bedrijven zijn echter afhankelijk van de afspraken die Schiphol maakt en moeten met elkaar concurreren om contracten.

Fruitema: „In plaats van de boel weer vlot te trekken door de zomerbonus opnieuw in te stellen, kiest de directie ervoor het probleem weer op ons bord te leggen. De directie biedt geen stip op de horizon voor enige verbetering. Het is een blamage.”

Meldpunt heropend

De Consumentenbond heropent zijn meldpunt voor reizigers die op Schiphol hun vlucht hebben gemist door te lange wachtrijen. De luchthaven bood passagiers die tussen 23 april en 12 augustus de dupe waren geworden van de grote drukte de mogelijkheid om de kosten op Schiphol te verhalen. De Consumentenbond wil dat die regeling nu wordt uitgebreid.

De Consumentenbond verwacht niet dat het vertrek van topman Benschop invloed heeft op de uitvoering van de compensatieregeling voor de afgelopen lente- en zomermaanden. "Er is al begonnen met uitbetalen. Dit zijn afspraken die we hebben gemaakt met Schiphol en niet met Benschop persoonlijk", legt een woordvoerster uit.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.