Pianist Hannes Minnaar op orgel in Grote Kerk Naarden

Hannes Minnaar.© Foto Lars van den Brink

Rudolf Hunnik
Naarden

’Orgel anders’ is de titel van de nieuwe zomerconcertserie in de Grote Kerk in Naarden. Het eerste in deze reeks is inderdaad anders: pianist Hannes Minnaar bespeelt het orgel.

Hij brengt het romantische Fantasie en fuga over ’Ad nos, ad salutarem undam’ van Liszt ten gehore, evenals de ’Toccata, adagio en fuga in C groot’ van Bach en het moderne werk ’Vater Unser’ van Bert Matter.

De meeste mensen kennen Hannes Minnaar als pianist en als lid van het gerenommeerde Van Baerle Trio, en niet als organist. „Het orgel heeft mij altijd gefascineerd”, zegt hij. „In mijn tienerjaren speelde ik al kerkorgel en begeleidde ik diensten. Later op het Conservatorium in Amsterdam heb ik, naast mijn pianostudie, het orgel als tweede hoofdvak gestudeerd. Maar na het Elisabethconcours kreeg ik als pianist zoveel kansen, dat ik besloot met orgelspelen te stoppen. Het was een kwestie van tijdgebrek; ik speelde ook veel kamermuziek. Een mens kan niet alles.”

Minnaar vertelt dat het twee jaar geleden weer bij hem begon te kriebelen. In coronatijd had hij ineens weer tijd om achter het orgel te kruipen. De Westerkerk in Amsterdam vroeg of hij een concert wilde geven. „Dat orgel kende ik goed. Niet als organist, maar als kerkganger. In coronatijd vond ik het heerlijk er vanuit mijn woonplaats Nederhorst den Berg heen te fietsen en er dan een hele dag te spelen.” Daarna besloot hij er tijd voor vrij te maken. „Het studeren kost wel veel tijd. Je moet je pedaaltechniek opbouwen en de beenspieren trainen.”

Het concertprogramma van Minnaar heet ’Liszt & More’, omdat ’Ad nos’ van Franz Liszt de hoofdmoot vormt van de avond. „Het is een reusachtig stuk van maar liefst veertig minuten en het past heel goed bij het orgel van de Grote Kerk.” Het romantische werk ging in 1855 in première op het nieuwe orgel van de kathedraal van Merseburg. „Het orgel in Naarden dateert uit dezelfde tijd, en heeft net als dat van Merseburg veel verschillende klankkleuren, vooral om zacht te spelen.” Het stuk van Liszt bestaat uit drie delen: tussen de fantasie en de fuga in zit een adagio. „’Ad nos’ is gebaseerd op twee regeltjes uit Meyerbeers opera ’Le Prophète’. Er is bijna geen maat waarin dat thema niet voorkomt, maar Liszt weet daarmee een enorm spannend en dramatisch stuk te bouwen.”

De bekende ’Toccata, adagio en fuga in C groot’ van Johann Sebastian Bach en het moderne werk ’Vater Unser’ van Bert Matter heeft Minnaar erbij gezocht voor zoveel mogelijk contrast. „Het stuk van Bach heeft eigenlijk dezelfde opbouw als dat van Liszt, al klinkt het heel anders.” De Nederlandse componist en organist Matter heeft een fantasie gecomponeerd over het koraal ’Vater unser im Himmelreich’, de berijmde versie van het Onze Vader. „Dit mooie werk laat weer andere kleuren van het orgel horen. Het bevat minimal music-achtige fragmenten, waarin alle klavieren op een inventieve manier tegelijkertijd bespeeld worden.”

’Liszt & More’ orgelconcert van Hannes Minnaar in zomerconcertserie ’Orgel anders’ in de Grote Kerk in Naarden, 14 juli, 20.00 uur. Kaarten: www.grotekerknaarden.nl.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.