Schiphol-topman biedt excuses aan voor chaos en belooft beterschap, luchthaven gaat extra personeel werven

ANP
SCHIPHOL

Schiphol-directeur Dick Benschop heeft excuses aangeboden aan reizigers voor de problemen die afgelopen week ontstonden op de luchthaven.

„Deze meivakantie doet pijn", aldus de topman. Hij wijt de problemen aan meer reizigers en minder personeel dan verwacht, onder meer door corona- en griepgevallen.

Benschop zegt dat Schiphol allang bezig was met de werving van extra personeel. Daarvoor gaf de luchthaven financiële garanties aan beveiligingsbedrijven. Het aannemen en opleiden van beveiligers duurt echter, ook doordat zij onderzocht moeten worden voor ze toestemming krijgen om op de luchthaven te werken, 12 weken. Er zitten op dit moment honderd beveiligers in de opleiding.

De komende tijd blijft het nog druk. Ook komend weekeinde zullen daarom nog vluchten moeten uitwijken naar Rotterdam en Eindhoven.

LEES OOK: Luchtvaartsector om tafel met Schiphol over chaos op luchthaven

Om problemen deze zomer verder te voorkomen, gaat Schiphol verder met het werven van extra personeel. Daarbij komt ook de vraag van de beloning van beveiligers en afhandelaars op tafel, zegt Benschop. Ook zal er een grotere marge in de planning worden genomen dan tijdens de meivakantie werd gedaan.

Verder gaat Schiphol het aantal vluchten reguleren op basis van de hoeveelheid beschikbaar personeel. Dat gebeurt nu nog niet. Het aantal vluchten wordt nu al wel vanwege andere factoren beperkt, zoals de capaciteit van de start- en landingsbanen en milieuregels. Hoe die regulering precies gaat verlopen, weet Benschop nog niet. Dat gaat Schiphol in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties vastleggen.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.