’Agressie om het ritsen neemt schrikbarende vorm aan’

De situatie bij de Oosttangent in Heerhugowaard. Ook op andere plekken is het dagelijks raak, blijkt uit onze lezersenquête.© Screendump

Ed Brouwer

’Geef ritser ruimte’ staat het vriendelijk op de verkeersborden. Ritsen, het is zo’n mooie uitvinding op plekken waar een rijstrook wegvalt, maar Douwe Woudhuizen uit Heerhugowaard ziet het vaak misgaan. ,,De agressie neemt echt schrikbarende vormen aan”, is zijn ervaring waarvoor hij onze aandacht vraagt.

Vooral is die ervaring gebaseerd op de Oosttangent bij hem in Heerhugowaard in de avondspits. Maar niet alleen daar...

Menig automobilist kent volgens hem de regels niet (wat dus onze enquête ook laat zien). „Op de rechterbaan geven ze geen ruimte, rijden ze heel dicht op elkaar om zo het invoegen te verhinderen. Of ze beginnen hevig te toeteren. Ze denken blijkbaar dat anderen willen voordringen of dat ze zelf voorrang hebben”, aldus Woudhuizen.

Eventjes sloeg twijfel toe of hij het verkeerd heeft. Daarom ging hij het grondig checken. Maar nee, híj heeft de verkeersregels op dit punt heel goed begrepen. Bij filerijden moet je bij de wegversmalling weggebruikers de ruimte laten om soepel om-en-om in te voegen. Dat invoegen doe je bij voorkeur zó: pas bij het eerste verkeersbord op 300 meter voor de versmalling je snelheid vast aan aan die van het verkeer rechts en begin pas op ongeveer 50 meter van de versmalling rustig en met gebruik van de richtingaanwijzer in te voegen. Je blijft dus zo lang mogelijk gebruik maken van de wegvallende rijstrook, ofschoon het logisch is eerder naar rechts te gaan als daar toch al een geschikt gat is.

Dat is wat bijvoorbeeld ook rijschoolhouder Leon Hoppener uit Alkmaar z’n cursisten leert. Hij meent dat ritsen ’een beetje een grijs begrip in Nederland’ is. „In principe mag/moet er zoveel mogelijkheid gelegenheid geboden worden om ritsers de ruimte te geven. Een invoegstrook mag/moet zoveel mogelijk gebruikt worden, dus er mag tot het einde doorgereden worden. De bedoeling is dat er dan één ritser tegelijk gelegenheid krijgt om in te voegen.”

Zo is het precies. Een voor een. Niemand komt er later door thuis en als iedereen meewerkt, hoeven de gemoederen onderweg ook niet op te lopen.

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.