Meldpunt Schiphol publiceerde foute cijfers overlastmeldingen

© archieffoto

Annet van Aarsen
Schiphol

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) gaat door het stof: de cijfers in de jaarrapportage 2020 kloppen niet, een aantal meldingen van vliegtuigoverlast zijn niet meegeteld.

De zaak kwam aan het licht door een inwoner van IJsselstein. Hij maakte in 2020 achttien keer melding bij BAS over overlast, maar volgens de jaarrapportage kwamen er in het postcodegebied van IJsselstein maar elf voor. De man ging daarover in discussie met BAS maar lichtte ook bewonersorganisatie SchipholWatch in.

,,Het was heel makkelijk te ontdekken in dit geval, omdat het om een gebied ging waar niet veel meldingen vandaan komen’’, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch. Hij vraagt zich af of ook uit andere postcodegebieden meldingen niet zijn meegenomen in de jaarrapportage. ,,Die jaarrapportage is ingetrokken maar hij lag al bij de Tweede Kamer en allerlei instanties’’, aldus Blokhuizen. ,,Dit is uiterst kwalijk, vooral omdat de rapportages van BAS een belangrijke rol spelen in de beleidsbepaling rond Schiphol.’’

Het Bewoners Aanspreekpunt zegt dat uit eigen onderzoek is gebleken dat enkele procenten van het totaal aantal meldingen in 2020 niet goed in de jaarrapportage is verwerkt. ,,Dit heeft betrekking op de periode vanaf eind november 2019 tot april 2020 waarin het BAS online registratiesysteem tijdelijk offline is geweest en meldingen alleen via mail, telefoon en een tijdelijk webformulier konden worden ingediend. Bij het overzetten van data naar het registratiesysteem zijn helaas fouten gemaakt.’’

BAS laat nu een onafhankelijk onderzoeksbureau kijken naar de cijfers. ,,Op basis van de resultaten van dit onderzoek zal de rapportage over 2020 worden herzien’’. meldt BAS. En: ,,Fouten in dit proces zijn onacceptabel en omwonenden moeten er op kunnen vertrouwen dat hun meldingen correct geregistreerd worden.’’

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.