NPO-bestuurder Martijn van Dam pleit voor meer samenwerking in Medialand. ’Netflix niet meer zo sterk als een paar jaar geleden’

© Cartoon Frank Muntjewerf

Maarten Kolsloot
Hilversum

RTL wil met Talpa fuseren. De mediawereld is in beweging, we kijken meer online en on demand. Een gesprek met NPO-bestuurder Martijn van Dam, verantwoordelijk voor innovatie bij de publieke omroep.

Roerige tijden voor de media. Hoe vaart de publieke omroep NPO? We vroegen het Martijn van Dam, de NPO-bestuurder met innovatie in zijn portefeuille, in het kantoor van de NPO op het mediapark, daags voor de grote fusie tussen Talpa en RTL werd aangekondigd.

De oud-politicus had een dag eerder al een vooruitziende blik toen we spraken over concurrentie. Van Dam uitte zorgen over behoud van een veelzijdig medialandschap in ons land nu partijen als DPG, Mediahuis, RTL en Talpa naar elkaar kijken voor overnames.

Gezond

„We moeten oppassen dat we niet in een situatie terechtkomen waarin er straks één hele grote commerciële mediapartij is”, zegt Van Dam. „Dat is geen gezond medialandschap. Een gezond medialandschap is er een waarbij er een aantal Nederlandse spelers zijn die zorgen dat er veel verschillende titels, merken en platforms zijn waar de kijker, lezer en luisteraar uit kan kiezen.”

Van Dam pleit voor meer samenwerking tussen mediabedrijven als de NPO, DPG, Mediahuis, RTL en Talpa op het gebied van innovatie.

„Daar heb ik op aangedrongen bij mijn collega’s. Er komt een brief van ons gezamenlijk aan de informateur waarin we onder meer aangeven dat we de samenwerking met elkaar willen aangaan op het gebied van innovatie. We willen met het kabinet om tafel of we daarin ook ondersteund kunnen worden. Het is van belang dat we dat veelzijdige Nederlandse medialandschap koesteren. Waarbij we allemaal onze eigen diensten en content hebben waardoor we zoveel mogelijk keuzemogelijkheden aan de Nederlandse kijker en luisteraar en lezer bieden. Dat kunnen we gezond houden door juist achter de schermen op sommige gebieden samen te werken.”

Netflix

Er is een internationale concurrentiestrijd om aandacht van de Nederlandse kijker. Amazon. Netflix, Disney+: allemaal knokken ze om aandacht op online platforms. In die internationale concurrentiestrijd is er een naam die niet te vermijden valt. Netflix. Een platform dat als voorbeeld dient, maar dat tegelijkertijd kwetsbaar is. Er gaat veel geld naartoe, maar hoe lang is het nog de meest succesvolle speler in een markt die snel verandert en waar kijkers niet zo trouw zijn?

„Ik denk dat ze niet meer zo sterk zijn als een paar jaar geleden”, zegt Van Dam over Netflix. „Want het kost steeds meer moeite om iets te vinden dat de kijker echt aantrekkelijk vindt. Een paar jaar geleden had Netflix de ene topserie na de andere, nu veel minder. Ik denk ook dat het komt door de toenemende concurrentie. Er zijn steeds meer platforms en ze overbieden elkaar allemaal voor de beste series.”

Uniek

De NPO ziet niettemin kansen in het brede aanbod dat ’de publieken’ hebben. „Bij ons is de kans dat een kijker iets naar zijn of haar gading vindt veel groter dan bij dat soort platforms, omdat we een veel bredere collectie hebben. De meeste hebben alleen films, series en documentaires. Bij ons heb je veel meer. Over het algemeen hebben we meer dan 100.000 titels in onze catalogus. We moeten zorgen dat onze diensten ongeveer net zo goed zijn. Onze content is uniek, onderscheidend. En dat gaan zij (Netflix en dergelijke, red.) echt nooit maken op dit niveau.”

Van Dam geeft aan dat NPO Start verbeterd wordt. „Het platform is al een stuk beter maar qua gebruiksgemak vinden we zelf dat het nog steeds veel beter kan.” Hij hoopt dat het verbeterde platform in de eerste helft van volgend jaar beschikbaar is. „Ik ben ervan overtuigd dat er voor heel veel van onze programma’s een groter publiek te vinden is op het moment dat we je helpen het te vinden en te ontdekken. ”

NPO Samen

De NPO zet in op innovatie. Vorig jaar werd NPO Samen gelanceerd. Een manier om kijkers samen programma’s te laten kijken terwijl ze in tijden van corona niet bij elkaar zitten. Maar hoe succesvol is zo’n innovatie? Een rondgang in onze eigen omgeving leert dat weinig mensen het systeem kennen of er gebruik van maken. Specifieke cijfers over gebruikersaantallen heeft Van Dam niet. „We zien dat kleine aantallen mensen het per dag gebruiken en verwachten dat het minder wordt nu de coronacrisis afneemt.”

Toch is hij bijzonder optimistisch over de innovaties van de NPO. Een innovatie die Van Dam graag aanhaalt is Het ’AI Songfestival’ van de VPRO in samenwerking met de afdeling innovatie van de NPO waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie om liedjes te maken. Een interessant project, maar het betekent niet dat de NPO er al is met innoveren.

Voor veel innovaties heeft de NPO de omroepen nodig. De omroepen staan om veel dingen bekend, maar niet dat ze de grootste innovatoren van de wereld zijn. De NPO-bestuurder pleit voor veel innovaties en dan snel de innovaties achter je laten die niet lukken. Fail fast. Snel mislukken met innovaties die soms ’slechts’ enkele tienduizenden euro’s kosten. „Doordat snel en voor weinig geld erachter wordt gekomen wat niet werkt en wat wel werkt voorkomen we dat veel geld wordt gestoken in innovaties die op langere termijn geen succes blijken te zijn.”

Hillywood

In ’Hillywood de Podcast’ vertellen we de verhalen achter de schermen in de mediastad. Vrolijk. Verrassend. Verdiepend. In aflevering 6 gaan we op bezoek bij NPO-bestuurder Martijn van Dam.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.