Politie waarschuwt voor telefonische bankhelpdeskfraude; Laatste tijd diverse meldingen, onder meer uit Soest en Baarn

Soest, Baarn

De politie waarschuwt voor oplichters die zich telefonisch voordoen als medewerker van de helpdesk van een bank en zo proberen bankrekeningnummer en pincode te bemachtigen van hun beoogde slachtoffers. De politie zegt diverse meldingen van deze bankhelpdeskfraude - in jargon: spoofing - binnen te hebben gekregen, onder meer vanuit Baarn en Soest. ’Trap er niet in!, waarschuwt de politie onder meer via sociale media.

Het geraffineerde van de oplichters is dat ze bellen met een telefoonnummer dat echt van de bank is. De politie onderstreept echter dat de bank nooit ofte nimmer om het bankrekeningnummer zal vragen, dat weten ze immers al. Ook benadrukt de politie dat een bank nooit om de pincode van hun klant zal vragen. De politie adviseert de verbinding meteen te verbreken als bellers om dergelijke informatie verzoeken.

De oplichters gaan volgens de politie als volgt te werk:

- Je krijgt te horen dat er vreemde transacties op je rekening plaatsvinden en dat er sprake is van fraude.

- Om je geld veilig te stellen, word je vervolgens gevraagd je bankrekeningnummer en pincode in te toetsen.

- Ondertussen geeft de zogenaamde bankmedewerker aan dat er een collega van hem onderweg is, om je bankpas(sen) met pincode op te halen. In sommige gevallen mag je de bankpas zelfs doorknippen.

- Er komt vervolgens iemand langs om je bankpas en pincode op te halen. Kort daarna wordt er in de omgeving gepind en wordt je bankrekening leeggehaald.

De politie onderstreept dat bovengenoemd draaiboek het werk is van oplichters.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.