Hilversum als racecircuit: ’Hopelijk gaat de gemeente hier wat mee doen voordat er doden vallen!’

De plekken in Hilversum waar volgens onze lezers wegpiraten actief zijn. Sommige straten zijn meermaals genoemd.

De plekken in Hilversum waar volgens onze lezers wegpiraten actief zijn. Sommige straten zijn meermaals genoemd.© Google Maps

Eddie de Paepe en Leander Mascini

Veel Hilversummers zijn bezorgd en boos over de ’sportieve rijstijl’ van automobilisten en motorrijders die, vooral na zonsondergang, straten en wegen onveilig maken. Zo van lekker even het gaspedaal diep intrappen en met ronkende motor langs een terras, door een krappe bocht of smalle woonstraat scheuren. Al of niet met een flinke slok of iets anders op. Hieronder een selectie uit de tientallen reacties van lezers na een oproep van deze krant.

Diverse lezers noemen het Langgewenst als hotspot, en dus het stukje binnenring Stationsstraat/Naarderstraat. De wegpiraten rijden vaak in dure bolides, meldt John van Leeuwen. „Vaak komen ze meerdere keren langs scheuren alsof ze een rondetijd willen verbeteren of zoiets. Levensgevaarlijk en veel geluidsoverlast ook. Ook veel motoren trouwens die de toegestane decibelnorm ruimschoots overschrijden wanneer ze het gas vol opentrekken. Daar heb je geen decibelmeter voor nodig. Vaak gaan door het kabaal alarmen van geparkeerde scooters of auto’s spontaan af. Zegt genoeg lijkt mij. Compensatiegedrag waarschijnlijk, maar waarom moeten wij als omwonenden daar de dupe van zijn? Handhaving is er niet, dus gaat het van kwaad naar erger. Handhavers in Hilversum zijn in algemene zin helaas niet serieus te nemen en hier dus ook niet en politie is ook nergens te bekennen.”

Marco Beek is dubbel de pineut. Hij woont aan het Langgewenst en is eigenaar van restaurant Las Tapas op de Havenstraat. „Ik erger me rot dat de geluidsoverlast van racende auto’s en motoren steeds erger wordt! Thuis schiet ik van de bank, en in het restaurant zitten onze gasten regelmatig rechtop op hun stoel als er weer een motor met 100 km. langs scheurt. Hopelijk gaat de gemeente hier wat mee doen voordat er doden vallen!”

De VVE Langgewenscht heeft al actie ondernomen, meldt bestuurslid Marion Donk.

De overlast is voor deze Hilversummers nu al te groot en zij vrezen dat het nog veel erger wordt als de gemeente de binnenring verlegt en de geluidsnormen verhoogt. „Wij proberen nu aan de raad duidelijk te maken dat de situatie in de nieuwe plannen compleet onleefbaar wordt.”

Yuri: „Het is echt niet normaal hoeveel motoren en auto’s de omgeving van het marktplein gebruiken om stoer te doen en hun turbo volledig op te trekken. Heel raar dat er helemaal niet gecontroleerd wordt door de politie. Als iemand verkeerd geparkeerd staat krijgt diegene binnen vijf minuten een bekeuring, maar als iemand zijn auto of motor wil ’showen’ en volledig opentrekt en meerdere mensen in gevaar brengt vanwege zijn snelheid, dan kan dat maar. Het is wachten tot het giga verkeerd gaat.”

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’© illustratie Frank Muntjewerf

Illegaal racecircuit

De straten rond het marktterrein fungeren als illegaal racecircuit, valt op te maken uit de reacties. Dus ook de Koninginneweg, Schoolstraat, Naarderstraat en Melkpad. Zo schrijft Gert Silva: „De Koninginneweg in vanaf de stoplichten van de Lage Naarderweg, scheuren naar de bocht en dan nog een keer optrekken. Vooral als je dan een uitlaat hebt die naknalt heb je nog meer plezier als aso.”

Vanaf het Melkpad wordt ook de ’s-Gravelandseweg, stad-in of stad-uit onveilig gemaakt. Rob van Velsen: „Zij voelen zich allemaal Rossi. Ik zou zeggen neem een racelicentie en vertoon je kunsten op het circuit van Assen, dit hoort niet op de openbare weg.”

Ook verderop langs de binnenring hebben bewoners flink last van de wegpiraterij. „Ik woon op de gevaarlijke hoek Kerkbrink/Vaartweg en Brinkweg, het begin van race/ringbaan van Hilversum”, meldt Rudy Posthumus. „Trieste aso’s hebben hun motoren, scooters en auto’s voorzien van brullende uitlaten en dan staan ze voor de stoplichten luid brullend hun speeltjes te laten horen, totdat het stoplicht het startsein geeft om piepend en met vol gas scheurend en knallend weg te rijden om na een kwartiertje weer terug te komen.”

Op één wiel

De overlast vervolgt zijn weg op de binnenring. Via de Langestraat richting Schapenkamp, of voor Gooiland linksafslaand naar de Emmastraat. Langestraat-bewoner Piet de Graaf: „Ze rijden vaak rondjes met een snelheid van 100 km. per uur, op één wiel door de Langestraat. Ook ’ s nachts kunnen wij geen deur of raam openzetten. Tussen die hoge flats geeft dat een enorm lawaai. Het is of ze door je slaapkamer rijden.

Gezien het grote aantal klachten krijgen ook bewoners van de Emmastraat het flink voor hun kiezen. A.C.Wullings: „Vooral de Emmastraat lijkt het circuit van Zandvoort wel. Onbegrijpelijk dat daar niet meer ongelukken gebeuren. En dan de afslag naar de Koningsstraat, dan gaat vol het gas erop. En de politie? Die schittert door afwezigheid.” Maar ook verderop, richting Utrechtseweg (en ook op die weg zelf), wordt flink geracet. Met aanvullend hufterig gedrag als bumperkleven en inhalen.

Uit de tientallen reacties blijkt dat de wegpiraten zich niet beperken tot de binnenring, maar zich ook uitleven in aanpalende straten en straatjes. Opvallend zijn de meldingen over de Zon- en Maanstraat (een sluipweggetje tussen Vaartweg en Havenstraat) en de Kampstraat (achter het politiebureau). In deze straatjes zorgen onder meer berijders van brommers en scooters voor gevaarlijke situaties.

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’© illustratie Frank Muntjewerf

Radialen

Ook op de belangrijkste wegen die de binnenring en de buitenring met elkaar verbinden - ’radialen’, de spaken in het Hilversumse verkeerswiel - leven automobilisten en motorrijders zich uit.

De redactie kreeg bijvoorbeeld veel klachten over de Larenseweg, niet alleen over het gedeelte vanaf het Den Uijlplein richting Laren, maar ook het hele stuk weg richting station. „Wij wonen sinds februari in een appartement op de Verbindingslaan en weten niet wat wij meemaken, vanaf de Jan van der Heijdenstraat wordt het gas opengedraaid door motoren en auto’s”, melden John en Marianne Van den Berg. „Als je op het balkon zit, wordt je af en toe gek van de herrie.”

Willy Nijboer omschrijft de Larenseweg als een straatcircuit en stuntbaan. „Vanaf de rotonde bij de Jumbo wordt opgetrokken richting station; meestal is men daar in tien seconden of minder! Quads, stuntende brommers op het achterwiel, elektrische autopetten die 25 km per uur rijden, allemaal op de rijbaan. Als iemand bij Versa Welzijn linksaf wil, is er vaak nog een randdebiel die vindt dat het te langzaam gaat en nog gauw drie auto’s inhaalt, voor het versmalde deel van de Larenseweg. Dat er nog geen doden zijn gevallen, verbaast mij iedere dag opnieuw!” N. Houf: „Als test heeft de gemeente nu een snelheidsmeter geplaatst. Dat is natuurlijk een nog groter feest voor die jongens met auto’s en motoren. Racegedrag zodat de meter uitslaat.”

Bewoners van andere ’radialen’ reageerden ook: de Minckelersstraat/Kleine Drift/Beatrixtunnel/Prins Bernhardstraat, de Neuweg, Havenstraat, Vaartweg en Naarderstraat/Lage Naarderweg.

Plus die van andere vaak drukke ’verbindingswegen’ zoals de Zeverijnstraat, Loosdrechtseweg, Gijsbrecht van Amstelstraat. Zelfs de Hoge Naarderweg, door de gemeente ingericht als fietsstraat, wordt genoemd.

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’© illustratie Frank Muntjewerf

Buitenring

Op de Hilversumse buitenring wordt de Kamerlingh Onnesweg gezien als een racecircuit. „Ze komen heel vaak met piepende banden om de rotonde heen om dan zoveel mogelijk gas te geven en zelfs in te halen op dit smalle stukje”, zo vertelt Marga Nab. Ook motorrijders zorgen voor veel overlast. „Ze rijden het liefst met een uitlaat die zoveel mogelijk lawaai maakt of op één wiel.” Ze is bang voor mens en hier. „Als er per ongeluk een kind of kat oversteekt, dan hebben die geen schijn van kans.”

Marga Nab is zeker niet de enige die klaagt over het verkeersgedrag op de drukke Kamerlingh Onnesweg. Ook van M. Verweij, Els van der Veer en Erik Kooij mag het een heel stuk minder. Volgens Verweij is het de laatste tijd ’extreem’ toegenomen. „Uitlaatklep vanwege corona? Al zijn wij natuurlijk ook vaker thuis.”

Peter Wierenga woont bij de Amaliatunnel, bij het Oostereind. Ook daar veel wegpiraten. „Dagelijks trekken motorrijders, soms in groepen, vol het gas open in de tunnel en bij de oprit 33 naar de A27.” Volgens Wierenga doen ze dat vooral ’s avonds. „Ik lig er dan wel niet wakker van, maar het is storend omdat het dagelijks is.”

Een ander veel genoemd punt is de Johannes Geradtsweg. De bewoners daar zijn natuurlijk niet blij met de hoeveelheid verkeer, maar met de snelheid is blijkbaar ook van alles mis. „Vrachtwagens die donderen in de avond en ’s ochtends met minimaal zestig door de straat, motor vol gas en via de Simon Stevinweg hard optrekkende - met gierende banden - auto’s uit de stad om vervolgens keihard op de rem te staan voor de camera’s”, zo vertelt Rene Lansink die daar al vijftien jaar woont. „Het is genoeg en ben het zó zat. Stoppen bij het zebrapad gebeurt zelden. Het wordt tijd dat er iets gebeurt. Alstublieft help ons in de strijd tegen deze vreselijke ontwikkelingen.”

Ook Bertram Cornielje hoop op verbetering. „Wij bewoners van ’s-Gravelandseweg 88-140 worden op het kruispunt van de Bussumergrintweg/Geert van Mesdagweg/’s-Gravelandseweg dagelijks geconfronteerd met hufterig weggedrag, wegpiraterij. Dat er nog geen doden zijn gevallen is puur toeval”, schrijft hij namens VvE Quatre Bras. „Naast het verschrikkelijke, oorverdovende lawaai dat veel scooters, motorscooters en motoren produceren is het verkeersgedrag van diverse bestuurders te bizar voor woorden.”

Volgens Cornielje wordt er niet alleen door rood gereden, maar ook nog eens regelmatig rechts ingehaald. „Vaak lijkt de Bussumergrintweg/Geert van Mesdagweg op een dragstrip waar getunede auto’s en supercars een dragrace houden.” De buurt hoopt op trajectcontrole, mobiele snelheidscamera’s en controles op het rijden door rood.

Op de Geert van Mesdagweg zijn het niet alleen de auto’s en motoren die hard en met veel lawaai over de weg rijden. „Ook de brandweer haalt deze levensgevaarlijke truc uit”, vertelt een Hilversummer die liever anoniem wil blijven.

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’

’De ring van Hilersum is soms net een circuit.’© illustratie Frank Muntjewerf

Havenkwartier

„Het gaat niet alleen over motoren die te veel lawaai maken”, mailt Rob Horstman vanuit het Havenkwartier. „Het is het voor sommige transporteurs de kunst om een zo hard mogelijk lawaai uit de uitlaat te maken. Absoluut walgelijk.” Mark van Eck heeft al contact gehad met de gemeente over de overlast op het bedrijventerrein richting Kininelaantje. „Er worden elke avond vele motoren, auto’s en zelfs vrachtwagens getest op hardrijden en hun geluid”, aldus Van Eck. „De gemeente heeft snelheid gemeten, maar het aantal was te weinig op actie te ondernemen.” Daar is hij het niet mee eens. „Het is een fatsoensnorm, die overschreden wordt. Immers deze mensen vertonen ook zeker niet aanvaardbaar gedrag op andere momenten. Het een hangt echt met elkaar samen.”

Zuid/Oost/Meent

De Gijsbrecht van Amstelstraat is een ’hotspot’ in Hilversum-Zuid. Zowel E. van Oosten als Joke Koopmans moeten hun ei kwijt bij de redactie. „De weg wordt gebruikt als racebaan”, meldt die laatste. Leo Vos mailde over de overlast op de Karel Doormanlaan/Admiraal de Ruyterlaan. „Bij ons in de straat wordt het gas vaak opengetrokken door automobilisten en scooters zonder uitlaat of demper.” Ook bij Nico van der Kolk veel overlast . „Zelf woon ik aan de Kolhornseweg. Is een zogenaamd dertigkilometer-gebied. De motorvoertuigen die daar écht dertig per uur rijden zijn op de vingers van één hand te tellen”, meldt hij de. Andere straten waar klachten over binnenkwamen zijn de Jan van der Heijdenstraat, Lorentzweg, Geuzenweg, Noorderweg en de Kleine Drift. Ook wordt er overlast ervaren op de Meentweg tussen de Zuidermeent en de Noordermeent.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.