Premium

Zorgen over te smalle doorgang bouwterrein Oosterengweg: ’Hoe kan hier ooit anderhalve meter afstand gehouden worden?’

Zorgen over te smalle doorgang bouwterrein Oosterengweg: ’Hoe kan hier ooit anderhalve meter afstand gehouden worden?’
Het is dringen bij de corridor.
© foto STUDIO KASTERMANS / ALEXANDER MARK
Hilversum

Het is volgens Jelle Harder onmogelijk om je aan de anderhalvemetermaatregelen te houden wanneer je de ’corridor’ - een weg over het bouwterrein - neemt om de Oosterengweg over te steken van en naar winkelcentrum De Riebeeckgalerij. „Hoe kan hier afstand gehouden worden?”, vraagt hij zich af.

De corridor ter hoogte van de Oude Amersfoortseweg is bedoeld om fietsers en voetgangers de Oosterengweg te laten oversteken tijdens de werkzaamheden aan de tunnel onder het spoor. Maar in ogen van Harder is de oversteek te smal, gezien de maatregelen rond het coronavirus.

Verkeersstromen

„De corridor is zo’n 1,8 meter breed”, stelt hij. „Tijdens de bouwwerkzaamheden staat er een verkeersregelaar in het midden van het pad. Vertel mij maar eens hoe er dan anderhalvemeter afstand gehouden kan worden?” De verkeersregelaars moeten de verkeersstromen omstebeurt toegang geven tot de corridor. Daarom zijn er volgens Harder vaak problemen als de regelaars naar huis zijn. „Er is dan geen enkel toezicht en iedereen passeert elkaar in de corridor. Dan wordt er ook niet genoeg afstand gehouden.”

Oplossing

Harder heeft een oplossing klaarliggen. „De provincie moet ervoor zorgen dat er twee corridors komen. Duidelijk gescheiden van elkaar en minimaal drie meter breed”, zo legt hij uit. „Geef ook aan dat de corridors ieder voor één rijrichting zijn, zodat verkeersstromen elkaar niet kruisen.” Volgens Harder is er genoeg ruimte om dit voorstel uit te voeren.

Afstand houden

Een woordvoerster van de provincie laat weten dat het in hun ogen goed gaat. „We laten de mensen van de fiets afstappen en we wijzen ze op het houden van afstand”, legt ze uit. Ook de verkeersstromen worden zo gestuurd dat of alleen het heenkomende verkeer, of alleen het terugkomende verkeer door de doorgang gaat. Volgens haar is de afstand hiermee gewaarborgd. „Mocht dat niet zo zijn, dan moeten wij misschien overwegen om de corridor te sluiten. Maar vooralsnog zien wij daar geen reden toe, omdat het goed gaat.” Wel wil ze gebruikers oproepen om vooral afstand te houden, ook wanneer de verkeersregelaar er niet staat.

Tweede doorgang

De oplossing van Harder, een tweede doorgang, is geen optie. „Oorspronkelijk was er helemaal geen doorgang. Maar we hebben besloten om de buurt tegemoet te komen omdat zij anders een heel stuk moeten omrijden”, aldus de zegsvrouw. „Daarom hebben we met hekken en een mat van zo’n 1,8 meter een doorgang gemaakt tussen de werkzaamheden door. Ja, om de corridor heen wordt dus gewoon gewerkt”, legt ze uit. „Het kan dus zelfs zo zijn dat je heen door een doorgang rijdt op een andere plek op het bouwterrein dan op de terugweg”, aldus de woordvoerster. Verbreden behoort ook niet tot de mogelijkheden.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.