Premium

Klootwijk verdiept zich in Louis Vuitton | column

Klootwijk verdiept zich in Louis Vuitton | column

Wouter Klootwijk is programmamaker en schrijver. Maar hij is bovenal geïnteresseerd in alles wat met eten en drinken te maken heeft of daar tegenaan schuurt.

Je boodschappentas zegt wie je bent. Wat erin zit ook, maar dat ziet niemand. Terwijl de tas gezien wil worden. De 2020 zomercollectie boodschappentassen van Louis Vuitton bestaat uit één model, verkrijgbaar in drie verschillende kleuren.

De onderwegtas wordt het ontwerp genoemd. In het Engels de ’on the go’. Twee hengsels. Bloemetjesmotief buitenop. Een doodgewone tas om aardappelen in naar huis te sjouwen. Maar om te voorkomen dat we denken dat het een doodgewone tas is - en dat denk je omdat hij er zo uitziet - zijn er twee grote letters op gezet. Een V en een L.

De tas is te bestellen bij Louis Vuitton zelf, kost net zoveel als een elektrische transportfiets van Gazelle, 1950 euro, maar er worden geen verzendkosten gerekend. Zie de website louisvuitton.com en klik dan op het hoofdstukje ’summer is here’. Voor bij de tas is ook een paar slippers te vinden voor 565 euro. Een zooltje van bruin leer met een band voor over de voet. Zelfde bloemetjes als op de tas en tegen de vergissing, te denken dat het ordinaire slippers zijn, zijn ook hier luid en duidelijk, zelfs op twee plekken, de grote V en de L gezet.

Maar nou iets geks. Met de tas en op de slippers ga je niet naar de Aldi voor bijna over de verkooptijd afgeprijsde kip. Op een of andere reden kan dat niet. Trouwens, Vuitton waarschuwt op de website dat je moet voorkomen dat de tas vies wordt. Stel je voor, een vlek van een lekke rode biet. De tas is aldus de baas. Je kunt niet gaan en staan waar je wilt en aardappelen halen ho maar.

Hoeveel leuker was de introductie, achttien jaar geleden, van de brutale rode tas met witte letters Dirk. Bedoeld om reclame mee te lopen voor de Dirk supermarkt. Maar de tas werd tot symbool verheven. Wie ermee liep, demonstreerde schijt aan conventies. Albert Heijn kleurde rood van de Dirktassen.

De Hema heeft ook zoiets geprobeerd. Een witte tas met een enorme rookworst erop. Het verschil: toen de Dirktas werd gemaakt, wisten de bedenkers niet dat erom geschaterd zou worden. En dat hij zelfs tot kunst verklaard zou worden dat een plek verdiende in een museum: pop-art. De Hema dacht met zijn tas lollig te wezen. Maar het werkt niet half. De worst op de tas heeft niks aantrekkelijks, ziet er niet lekker uit, eerder schunnig. Dat winkelt niet prettig.

Nu Aldi. Er was al een sterke, maar ingetogen olijfgroene boodschappentas met Aldi erop. Gaat de kruidenier iets doen wat Heijn en Dirk nog niet durfden of niet aan dachten. Een eigen kledinglijn. Bescheiden voorlopig. Een T-shirt en een korte broek met Aldi erop. En de redding voor wie zijn of haar Vuittonslippers niet wil slijten aan alledaagse straatstenen: blauwe slippers met Aldi op de band over de voet. Stel je voor; daar dan mee door de Bijenkorf flaneren.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.