KLM’ers koken voor dak- en thuislozen in Noord-Holland

KLM’ers koken voor dak- en thuislozen in Noord-Holland
Vrijwilligers aan het werk in de keuken op Schiphol.
© foto klm
Schiphol

Medewerkers van KLM Catering Services koken nu dagelijks voor cliënten van de zorginstelling Parnassia in Noord-Holland. Zij springen bij vanwege de coronaproblemen.

Zorginstelling Parnassia beheert instellingen voor de geestelijke gezondheidszorg, waaronder GGZ-locaties. Bij dit project draait het om dak- en thuislozen in Haarlem, Zaandam, Velsen-Noord, Purmerend, Hoorn en Den Helder.

Onderdeel van de zorg op deze locaties is dat cliënten een warme maaltijd krijgen. Deze service kwam door de coronacrisis onder druk te staan. Aan de ene kant nam het aantal cliënten juist toe, terwijl aan de andere kant het aantal vrijwilligers af nam door ziekte. Tevens waren groepsactiviteiten niet meer toegestaan. Ook het distribueren kost meer tijd door de coronamaatregelen.

Blauw Helpt

Vanwege deze problemen klopte Parnassia onlangs aan bij het project Blauw Helpt. Bij dat project hebben zich inmiddels 1174 KLM-medewerkers aangemeld die de handen uit de mouwen willen steken. Het normale werk bij KLM is immers met 90 procent weggevallen. Blauw Helpt heeft aanvragen gekregen om boodschappen te doen, leerlingen te begeleiden en dergelijke.

Voor de maaltijden lag het voor de hand om aan te kloppen bij KLM-dochter KLM Catering Services. Ook bij de catering zijn er namelijk veel medewerkers die tijdelijk minder werk hebben, maar die zich graag willen inzetten om anderen te helpen.

Koken

KLM Catering Services is gevraagd om zo’n 200 maaltijden per dag te koken. Daar zijn ze woensdag mee begonnen. Koks bereiden dagelijks deze maaltijden in de keukens bij KLM Catering Services op Schiphol-Noord. In totaal zijn dagelijks zes medewerkers per dag nodig om te koken, de maaltijden in te pakken en weg te brengen. De totale groep bestaat uit dertig vrijwilligers.

Momenteel worden de maaltijden naar Zaandam gebracht, waar ze verder door Parnassia worden verspreid. Momenteel wordt onderzocht hoe het cateringbedrijf de distributie verder op zich kan nemen.

Blauw Helpt in coronatijd

KLM zetten Huizer zorgcentrum in de bloemen

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.