Bot helpt gemeente Hilversum tijdens coronacrisis: ’tien keer meer handeling per dag dan wat mens kan doen’

Raadhuis Hilversum© STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN

Leander Mascini
Hilversum

De gemeente Hilversum krijgt tijdens de coronacrisis hulp van een zogeheten bot. De virtuele assistent helpt bij de beantwoording van de binnenkomende aanvragen voor de Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (Tozo).

De overbruggingsregeling is een compensatie voor ondernemers die financieel getroffen zijn door de maatregelen vanwege de corona-uitbraak. Het is een variant op de bijstand voor zelfstandigen, maar dan met tijdelijk soepelere voorwaarden.

Het aanvragen van deze regeling kost de gemeente echter enorm veel werk. En daarom zijn zij blij dat ze gebruik kunnen maken van deze bot van het bedrijf MVR & partners. De virtuele assistent verwerkt namelijk tien keer meer aanvragen dan een mens per dag kan doen.

Een woordvoerster van de gemeente Hilversum laat weten blij te zijn dat Hilversum een voortrekkers rol vervult bij deze innovatieve aanpak van de drukte.

Het is overigens niet voor het eerst dat de gemeente Hilversum werkt met een bot. In 2019 werd er een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om de nieuwe technologie en de toepasbaarheid in de organisatie uit te proberen. Toen is de virtuele assistentie ingezet op een onderdeel van mantelzorg. Dat bleek een succes.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.