Premium

Camerabewaking bij tijdelijke overweg Mussenstraat; foute automobilist straks direct op de bon

1/5
Hilversum

Automobilisten die straks misbruik maken van de tijdelijke overweg bij de Mussenstraat worden direct op de bon geslingerd. Om overtreders elk uur van de dag te kunnen betrappen wordt camerabewaking ingesteld.

Maandag is begonnen met de aanleg van de tunnel in de Oosterengweg, een belangrijk onderdeel van het project HOV in ’t Gooi. ’s Ochtends vroeg (om vijf uur) ging de weg - tussen de Van Riebeeckweg en de Liebergerweg/Kamerlingh Onnesweg - op slot. De gevreesde verkeerschaos bleef echter uit. Mede ’dankzij’ de coronacrisis, waardoor er veel minder mensen onderweg zijn dan normaal, ook op dit deel van de doorgaans drukke buitenring van Hilversum.

Maandagochtend vroeg bleek dat - ondanks alle ruchtbaarheid die voorafgaand aan de tunnelklus is gegeven - niet alle automobilisten op de hoogte waren van de afsluiting. Maar het waren er wel veel minder dan gevreesd.

Heel rustig

,,Het was ’s ochtends heel rustig”, bevestigt Bas Groenendijk, omgevingsmanager van het project HOV in ’t Gooi. ,,We werken natuurlijk al een, twee jaar naar dit moment toe. De verwachting was, dat op de eerste dag van de afsluiting Hilversum op Google Maps rood zou kleuren. Maar zoals het er nu naar uitziet blijven alle omleidingsroutes in het groen. Dat heeft natuurlijk te maken met de nare omstandigheden. Maar we hebben ook ontzettend ons best gedaan om omwonenden, bedrijven en instellingen als Tergooi vooraf goed te informeren.”

Op zeven plekken in en rond Hilversum (op de A27, A1 en N201, in Baarn en Soest) wijzen dynamische informatiepanelen weggebruikers op de afsluiting en de omleidingen in de Mediastad. Net als tientallen borden. Op de Oosterengweg zelf staan de komende twee weken in de ochtendspits acht verkeersregelaars paraat. Groenendijk: ,,We doen er alles aan om Hilversum bereikbaar te houden”.

Camerabewaking bij tijdelijke overweg Mussenstraat; foute automobilist straks direct op de bon

Bouwhekken

BAM is maandag direct begonnen met het plaatsen van bouwhekken rond het terrein waar de komende 2,5 jaar wordt gewerkt aan de dubbele tunnel onder de spoorlijn en de toekomstige snelle busbaan. Op 18 april wordt de tijdelijke overweg bij de Mussenstraat in gebruik genomen. Die mag uitsluitend gebruikt worden door hulpdiensten, artsen en verloskundigen, fietsers en voetgangers. De spoorwegovergang in de Oosterengweg is vanaf die datum ook voor fietsers en voetgangers afgesloten.

Een achttiental zorgverleners heeft een ’dakbord’ gekregen waarmee ze - naast politie, brandweer en ambulance - gebruik mogen maken van de overweg.

Boete

,,Met toestemming van het openbaar ministerie hebben we een bedrijf ingeschakeld voor cameratoezicht”, meldt Groenendijk. ,,Iedereen die zonder zo’n dakbord oversteekt, krijgt een boete. Wij willen er alles aan doen om het daar veilig te houden voor fietsers en voetgangers, en dan met name de scholieren.” Als alles volgens plan verloopt is de onderste buis - die voor auto’s - van de nieuwe tunnel op 1 oktober 2021 gereed. De ingebruikname van de bovenste buis, bestemd voor fietsers en voetgangers, volgt dan in mei 2022. Omwonenden hebben dus alles bij elkaar 2,5 jaar te maken met werkzaamheden voor hun deur.

Camerabewaking bij tijdelijke overweg Mussenstraat; foute automobilist straks direct op de bon

Over twee weken de grond in

BAM is de komende twee weken druk met het weghalen van asfalt, verhardingen en stoepen op en rond de Oosterengweg. Daarna begint pas het échte werk: het plaatsen van damwanden en het graven van de tunnel.

Gestart is met het plaatsen van de bouwhekken rond het bouwterrein. ,,Voor de veiligheid van de werkers én de omwonenden”, benadrukt BAM-projectleider Ruben Favie. Aan de zuidkant van de Oosterengweg wordt tegelijkertijd de verharding weggehaald om ruimte te maken voor extra parkeerplaatsen voor omwonenden.

Half april arriveren de wat grotere machines op het bouwterrein. Dan wordt gestart met het maken van bouwkuipwanden en ankers, die het mogelijk maken om zand af te graven zonder dat alles inkalft. Die klus zal een paar maanden in beslag zal nemen.

Trillingen

De tunnelbouwer heeft niet gekozen voor het intrillen van damwanden, wat veel trillingen en daardoor veel overlast voor omwonenden met zich meebrengt. Favie: ,,Dat geeft een heel naar, doordringend geluid.” In plaats daarvan wordt de zogeheten Cutter Soil Mix-techniek toegepast. Daarbij wordt de grond omgewoeld, waarna en stalen profielen en cement worden ingebracht. ,,Dat geeft veel minder geluid, je hoort alleen de motoren van de machines.”

De werkers en de bouwers doen dan ervaring op met de zanderige ondergrond, ervaring die goed van pas komt rond Hemelvaart (21 mei). Prorail legt dan - van woensdagnacht tot en met zondagnacht - al het treinverkeer op de lijn Hilversum-Amersfoort stil. Dat geeft BAM de gelegenheid om de rails en de verharding van de bestaande spoorwegovergang in de Ooster-engweg weg te halen en op die plek dezelfde CSM-wanden te plaatsen. Daarna kan alles weer worden teruggelegd.

Maar honderd uur

Deze tweede klus is op zich niet lastiger dan de eerste, meldt Favie. ,,Wat wel spannend is, is de tijdsdruk die erop staan. We hebben maar honderd uur, niet meer.” De volgende ’treinvrije periode’ is in oktober. ,,Dan halen we het spoor weg, plaatsen een betonnen plaat en leggen een nieuw spoor aan.” Daarna kan ook op die plek worden gegraven voor de aanleg van de twee gestapelde tunnelbuizen (de onderste voor de auto’s, de bovenste voor fietsers en voetgangers).

Na het plaatsen van de damwanden - door grote machines met zware motoren - is de meeste geluidsoverlast achter de rug. Het graven en het het hydraulisch wegzuigen van het zand en het storten van beton geeft relatief weinig geluid. ,,Wij doen er alles aan om de overlast zo beperkt mogelijk te houden”, stelt Favie. ,,Maar het zal natuurlijk niet altijd leuk zijn voor de omwonenden.”

Camerabewaking bij tijdelijke overweg Mussenstraat; foute automobilist straks direct op de bon

Leefbaarheid

Tijdens al die werkzaamheden is er volop aandacht voor de buurt, stelt ook omgevingsmanager Bas Groenendijk. ,,We bouwen vlakbij hun gevels. Maar we blijven de leefbaarheid goed in de gaten houden, en zijn constant bereikbaar voor de bewoners.”

Een van de aandachtspunten vormen de schuttingen, die in plaats van de huidige bouwhekken rond het tunnelterrein komen te staan. ,,Dat worden geen standaard groen exemplaren”, vertelt Groenendijk.

Wolkjes en vogels

,,Wij hebben de bewoners laten kiezen uit op maat gemaakte panelen met een lichtblauwe ondergrond. Graffiti-artiesten spuiten daar ter plekke twee taferelen op: wolkjes en vogels óf een aquarium met vissen. Wij hopen stiekem dat de bewoners ze zo mooi vinden, dat ze na afloop vragen: ’Mag ik er een stuk uitzagen, voor in huis?’ Op bepaalde plekken in die panelen komen verder kijkvensters van plexiglas. En we zetten ook uitkijkpunten neer.”

Corona-maatregelen bij tunnelbouw

BAM neemt tijdens de bouw van de tunnel een reeks maatregelen om corona-besmetting te voorkomen. ,,De belangrijkste is anderhalve meter afstand houden”, vertelt projectleider Ruben Favie. ,,Dat geldt natuurlijk ook voor onze werknemers. Dat benadrukken we elke ochtend bij de start van de werkzaamheden. Ook hebben we oranje hesjes waarop het staat. Ik heb de indruk dat die boodschap goed is binnengekomen. Verder loopt er iemand continu op de bouwplaats om te controleren of iedereen zich aan de afstandsregel houdt.” De bouwvakkers lunchen wel gewoon in de kantine, maar dat gebeurt in shifts én er staan minder stoelen om de tafel. Wie een ziek familielid heeft, mag niet aan het werk op de bouwplaats. Bouwvakkers die ziek zijn geweest en minimaal 24 uur klachtenvrij zijn, mogen weer aan de slag.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.