Premium

’Chattherapie’: Behandeling in beeld

’Chattherapie’: Behandeling in beeld
Denise uit Purmerend en haar behandelaar Nine Gramberg.
© Foto Anko Stoffels

Chat-therapie is een groeiend fenomeen. Steeds meer millennials met psychische klachten kiezen voor een behandelvorm van ’blended care’. Dit bestaat uit face-to-face-gesprekken, chatgesprekken en telefonisch contact die worden aangevuld met online oefeningen. De 27-jarige Denise koos bewust voor dit concept, dat ook binnen de GGZ zijn intrede doet. ,,Het is fijn dat je contact kan hebben of je gevoelens kunt uiten wanneer je daar behoefte aan hebt.”

Altijd maar piekeren; dat was een groot probleem bij Denise uit Purmerend. „En boosheid. Ik kon er slecht mee omgaan. In het verleden heb ik al vaker psychologische hulp gehad. Maar het kwam telkens weer op mijn pad.”

Hulp

„Mijn moeder zocht in september vorig jaar op internet naar hulp voor me en kwam met iPractice op de proppen. De beschrijving leek me wel wat. Slechts één keer in de twee weken op locatie naar de GZ-psycholoog en voor de rest kan je dagelijks videobellen en chatten via een app.”

Dat heeft Denise als een een ideale mix ervaren. „Ik vind dit toegankelijk en laagdrempelig. Het zou wel heel erg onpersoonlijk zijn als je jouw behandelaar nooit zou zien, maar met één keer in de veertien dagen kan ik wel toe.’’

,,Het voordeel van de online-psycholoog is vooral dat je precies op de momenten dat het ’verkeerd’ gaat in jouw ogen, dit kunt delen via een bericht’’, maakt de Purmerendse duidelijk. ,,Want meestal ben je de aanleiding of het moment van het rotgevoel alweer kwijt als je twee weken later bij de psycholoog zit. Verandering gebeurt vooral thuis, in het dagelijks leven en niet in die 45 minuten in de behandelkamer.”

Voordeel

Dat is inderdaad een groot voordeel, zegt GZ-psycholoog Nine Gramberg die Denise als cliënt aannam en inmiddels al als ’succesvol behandeld’ kan afvinken. „Sommige critici hebben het over een onpersoonlijke manier van behandelen; maar wij maken de boosheid van bijvoorbeeld Denise live mee. Daar kan je een week later in de behandelkamer juist goed beslagen ten ijs op terugkomen.”

Volgens Gramberg lijkt uit de eerste resultaten deze vorm van behandeling ook sneller te werken dan in de ’gewone’ GZ.

„We zijn nu een jaar met iPractice-cliënten aan het behandelen. Ik doe als GZ-psycholoog de face-to-face-gesprekken op locatie of via videobellen; basispsychologen begeleiden de cliënt via de chat. Beide psychologen videochatten.’’

Ze vervolgt: ,,En dan is er een ’botje’, een automatische tool die online vragen afneemt. Dit combineren we allemaal; ik werk dus in een team. Dat vind ik veel fijner dan mijn werk als ’traditionele’ GZ-psycholoog; dit is echt teamwerk.”

Omdat Nine taken die ze normaal gesproken wel zou doen, uitbesteedt aan de online-psycholoog en de ’chatbot’ heeft ze veertig procent meer tijd voor cliëntenzorg. Oprichter Gijs Coppens: „Deze behandeling lijkt effectiever, want gemiddeld duurt een behandeling in de basis-GGZ twaalf sessies en wij zitten op negen. Als tien procent van alle psychologen zo zou werken, zouden wachtlijsten opgelost zijn.”

Momenteel staan er bijna 90.000 mensen op een wachtlijst voor reguliere geestelijke gezondheidszorg.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.