Premium

Daklozen tijdelijk naar Amrâth Hotel Hilversum om zo corona-uitbraak te voorkomen: ’Cliënten zijn zorgvuldig geselecteerd, gedragen zich netjes, maken geen rommel’

Daklozen tijdelijk naar Amrâth Hotel Hilversum om zo corona-uitbraak te voorkomen: ’Cliënten zijn zorgvuldig geselecteerd, gedragen zich netjes, maken geen rommel’
Amber van Schagen (Amrâth Hotel) en Harro Koeleman (Kwintes) bekijken een van de kamers waar daklozen vanaf maandag verblijven.
© Foto studio kastermans/alexander marks
Hilversum

Een unieke samenwerking: zes cliënten van de daklozenopvang van De Cocon in Hilversum betrekken maandag een hotelkamer in het Amrâth Hotel Media Park in Hilversum. Dit om een eventuele corona-uitbraak onder daklozen te voorkomen. ,,Geweldig. Ze kunnen er zo in’’, zegt Harro Koeleman, van Kwintes, de organisatie waar de opvang onder valt.

Sinds de coronacrisis zijn er nauwelijks nog gasten in het hotel aan de Koninginneweg. ,,Voor de twintig vaste medewerkers is werktijdverkorting aangevraagd. Alleen de chefkok, de receptioniste en ik zijn blijven werken. Wij zijn hier intern, zeven dagen in de week, 24 uur per dag en zullen de cliënten van De Cocon verzorgen’’, vertelt Amber van Schagen (general manager van het Amrâth Media Park). Dit houdt in: drie keer per dag een maaltijd brengen aan de deur - roomservice dus - en een keer per week de kamer schoonmaken.

Geen rommel

,,De cliënten blijven op hun kamer. Ze komen niet in het restaurant, mogen alleen via het trappenhuis naar buiten’’, zegt Koeleman. ,,Het gaat in eerste instantie om zes cliënten, en op termijn waarschijnlijk vijftien. Zij zijn zorgvuldig geselecteerd, gedragen zich netjes, kunnen goed zelfstandig functioneren, maken er geen rommel van. Deze oplossing is niet voor iedereen geschikt; er zijn natuurlijk ook cliënten die wat meer begeleiding nodig hebben. Zij blijven gewoon in De Cocon. De cliënten die tijdelijk in het hotel trekken, blijven we ook begeleiden.’’

Om alles in goede banen te leiden, zet Kwintes om te beginnen extra nachtbeveiliging in.

Het overhevelen van cliënten van De Cocon naar het hotel is nodig omdat de ruimte in de daklozenopvang te klein is en besmettingsgevaar op de loer ligt.

Op elkaars lip

,,Anderhalve meter afstand houden is daar niet mogelijk. Zeker niet op de zestien tweepersoonsslaapkamers of als we het over de zeven noodbedden hebben. Daar zit je helemaal op elkaars lip. We gaan nu alle kamers geschikt maken voor één persoon. Gevolg is dan dus dat we twee keer zo snel vol zitten.’’

Hotelmanager Van Schagen ziet de komst van de daklozen vol vertrouwen tegemoet. ,,Het is iets heel anders, echt een uitdaging. Ik vind het ook mooi dat wij op deze manier ons steentje bijdragen bij het oplossen van deze crisis. Dat doen we trouwens concern-breed’’, zegt Van Schagen.

,,Amrâth Hotels is een landelijke keten. We bieden deze opvang aan tegen de kostprijs. Hetzelfde doen we voor familieleden van coronapatiënten die van elders in het land hiernaartoe zijn gebracht. Of zorgpersoneel dat hier niet uit de buurt komt, maar wel komt werken.’’

Lees ook:

Erik is dakloos en heeft vermoedelijk corona; hij ziekt uit in De Stolpe, een oud Hilversums verzorgingshuis: ’Blij dat ik hier ben, ik dacht echt dat ik doodging’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.