Rubriek Hanneke Maakt Het Zelf: Volop vitamines in smoothies

Rubriek Hanneke Maakt Het Zelf: Volop vitamines in smoothies

Hanneke van den Berg is journalist en houdt ervan om zoveel mogelijk zelf te maken. Kant-en-klaar kopen is veel te saai. Daarom maakt ze het liever zelf.

Ik weet nog wel dat ik vroeger ongelooflijk kriebelig werd als een van mijn kinderen de stukjes paprika uit de pastasaus peuterde en met een vies gezicht opzij legde. Of dat er eentje andijviestamppot niet bliefde omdat je er ’friemeltjes’ in zag zitten. Stapelgek werd ik ervan. Wist ik veel, destijds, dat je groente uitstekend kunt verbergen in een smoothie met banaan of mango en er blenders bestaan die het geheel helemaal glad blenden, zodat je er geen stukjes groente meer in ziet?

Tja, een mens wordt wijzer met de jaren. Op sommige punten tenminste.

Er zijn critici die zeggen dat je fruit niet in een smoothie moet stoppen omdat je lichaam dan minder te doen heeft bij het verteren en dat er dan ook voedingsstoffen verloren zouden gaan. Dat kan zo zijn, maar ik denk dat het altijd nog beter is om je groente en fruit in een smoothie te stoppen dan het helemaal niet te eten.

Het allerfijnste aan smoothies vind ik dat je er ook allerlei overgebleven groente van de dag ervoor in kunt gooien. Zo koop ik graag van die zakjes babyspinazie en als daar wat van over is, gaat het lekker in mijn smoothie.

Er bestaan talloze boeken met smoothierecepten en ook online kun je er heel wat vinden. Het leukste smoothieboek vind ik nog steeds ’The Green Kitchen Smoothies’ uit 2016 van David Frankiel en Luise Vindahl. Zij leerden mij dat je zelfs hele lekkere smoothies kunt maken met broccoli of bloemkool. Dat is ook bevroren verkrijgbaar en als ik het gevoel heb dat ik een paar dagen niet genoeg groente heb gegeten, gaat er gewoon een handje bevroren bloemkoolroosjes in de smoothie. Dat kun je ontzettend lang bewaren en blijft vol vitamines.

Ook zijn er van die superhandige doosjes diepvriesfruit verkrijgbaar, met stukjes perzik, mango, bosbessen, bramen, frambozen, aardbeien en avocado. Voor mensen die nog niet zo goed weten welke vruchten en groente lekker bij elkaar zijn, zijn er zelfs doosjes met een smoothiemix. Er is er bijvoorbeeld eentje met ananas, mango, banaan, avocado en basilicum.

Maar je kunt er ook zonder al te veel problemen je eigen fantasie op los laten. Ik begin meestal met een basis van banaan, geel of rood fruit en een gekookt bietje of een handvol spinazie. Ik moet toegeven dat de uiteindelijke kleur er niet altijd even smakelijk uitziet, want groen en rood wordt toch iets rood-bruins, maar lekker is het altijd wel.

Er moet natuurlijk ook altijd een vloeistof bij en dat kan zowel melk, plantaardige melk, kokosmelk als water zijn. Melkproducten geven je smoothie een wat zachtere smaak, maar ik stap steeds vaker over op water, omdat ik steeds minder behoefte heb aan zachte of erg zoete smoothies. Dat is ook zo leuk bij smoothies voor kinderen. Je begint heel zoet, met veel banaan, omdat kinderen nou eenmaal verzot zijn op zoete smaken. Maar naarmate je vaker smoothies geeft, kun je stiekem steeds meer groente en minder zoet fruit erbij doen. Daar merken ze dan niets meer van.

Heb je zelf zin in een smoothie met wat meer pit, dan kun je er wat verse gember of gemberpoeder in doen. Ooit dronk ik een gembershotje en dat brandde haast een gat in mijn slokdarm, maar een theelepeltje gemberpoeder geeft net dat beetje kik om goed wakker te worden.

En wil ik een smoothie als lunch, dan doe ik er een flinke hand havermoutvlokken en lijnzaad bij. Dan zit je echt urenlang vol daarna.

Recepten:

Groene kindersmoothie

Smoothies zijn een uitstekende manier om kinderen extra groentes te laten eten zonder dat ze het doorhebben. Als je de groentes combineert met iets zoets dan proef je ze niet meer terug en gaan alle glazen zonder zeuren leeg. Gebruik bij voorkeur diepvriesgroentes; deze hebben een mildere smaak en bevatten vaak meer voedingsstoffen dan verse groentes (omdat ze direct na de oogst worden ingevroren). Een ander voordeel is dat ingevroren groentes meestal goedkoper zijn. Bovendien zijn ze het hele jaar door verkrijgbaar en lekker lang houdbaar. Deze groene smoothie bevat broccoli en erwtjes, maar is dankzij de banaan lekker zoet, met een frisse kick van het sinaasappelsap en de gember. Dit smoothierecept is helemaal afgestemd op kinderen, maar het is natuurlijk ook geschikt voor alle volwassenen die meer groentes willen eten.

Ingrediënten:

1 rijpe banaan, gepeld; 50 g broccoliroosjes, uit de diepvries; 50 g erwtjes, uit de diepvries; 1 eetlepel lijnzaad; ½ theelepel geraspte gember (of ¼ theelepel gemberpoeder); 250 ml versgeperst sinaasappelsap (ongezoet en niet van concentraat, of van ongeveer 3 sinaasappels);

Bereidingswijze:

Snijd de banaan in grove stukken en doe met de rest van de ingrediënten in de blender. Pureer op een hoge stand tot het een gladde smoothie is.

Schenk in twee middelgrote glazen of vier kleinere, steek er een rietje in en dien op.

(Uit: The Green Kitchen Smoothies. Uitg. Becht.)

Andere recepten:

Rubriek Hanneke Maakt Het Zelf: Volop vitamines in smoothies

Ik maak er soms eentje met ananas, mango, banaan, avocado en basilicum. Daar gooi ik nog een handje bevroren bloemkool bij, wat bevroren perzik en poeders van het merk Biotona. Lekker zijn bijvoorbeeld hun gemberpoeder, maquipoeder en gedroogde granaatappelpitjes.

Of:

Wat ook kan: een banaan, stukjes appel, een handvol blauwe bessen, wat babyspinazie, een beetje machapoeder en water.

Of:

Als je soyamelk als basis neemt, vooral de gezoete, kun je er best wat hardere groentes bij doen, zoals broccoli en rood fruit.

Nog een andere tip:

Er bestaan talloze blenders waar je smoothies mee kunt maken. De duurste is van Vitamix (rond de duizend euro), maar die is vooral handig als je ook vaker pindakaas of notenpasta maakt, want deze heeft een hele sterke motor.

Rubriek Hanneke Maakt Het Zelf: Volop vitamines in smoothies

Maar een hele fijne verrassing vond ik de Nutribullet. Ik zag hem eens op Instagram en ofschoon hij helemaal niet duur is (rond de 70 euro) maakt hij smoothies superglad. En het fijnste is dat je hem heel makkelijk en snel schoon kunt maken. Echt een aanrader als je wil gaan experimenteren met smoothies.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.