Premium

Per pav naar hub en verder

1/2

In autoland wordt heel wat gespeculeerd over de vliegende auto als oplossing voor onder andere het fileprobleem. Sommige fabrikanten zoeken het liever in compleet nieuwe omgevingen, waar alles op elkaar is afgestemd. De vliegende auto alleen is geen oplossing.

Toyota liet onlangs weten een compleet nieuwe stad te gaan bouwen met een harmonieuze vorm van milieuvriendelijk vervoer. En ook Hyundai heeft grootse ideeën op dat gebied. Op de internationale Consumer Electronics Show in Las Vegas (VS) toonde het Koreaanse merk een toekomstvisie op stedelijke mobiliteit. Centraal daarin was een rol weggelegd voor ’de vliegende auto’ ofwel de ’pav’ (personal air vehicle). In feite kun je dit geen vliegende auto noemen, want het toestel dat Hyundai liet zien, de S-A1, was meer een megadrone of een helikopter met meerdere kantelbare propellers.

Het is de bedoeling dat die pav’s aan de lopende band mensen door de lucht gaan vervoeren zonder oponthoud. Daarom omvat het project, genaamd ’urban air mobility’, ook bijbehorende hub’s, centrale plaatsen waar de pav’s landen en reizigers kunnen overstappen. In die grondstations zouden ook allerlei activiteiten kunnen worden samengebracht. Voor verder vervoer over de grond rijden overal slimme autonome voertuigen rond vanaf de stations. Die zijn multifunctioneel en kunnen overal voor gebruikt worden. Dus niet alleen voor openbaar vervoer, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook worden ingericht als winkel, snackbar, apotheek of mini-hotel.

Samen met Uber

Hyundai klopte voor het project aan bij Uber Elevate om de pav ook daadwerkelijk in de lucht te krijgen. Uber heeft de intentie om het voertuig in de toekomst op grote schaal in te zetten. Als het echt zover komt, zal Hyundai voor de productie en het beheer van de voertuigen zorgen. Uber zorgt op zijn beurt voor ondersteuning in de lucht en het netwerk.

Interessant zijn natuurlijk de specificaties die bij het project horen, en die zijn indrukwekkend. De S-A1 vliegt elektrisch op een hoogte van 300 tot 600 meter, op een kruissnelheid van 290 km/u. Dat kan het apparaat zo’n 100 kilometer volhouden, de batterijen kunnen daarna binnen tien minuten worden opgeladen. In de pav is ruimte voor vier passagiers plus een piloot. Wanneer de technologie en wetgeving het toelaten moet de S-A1 volledig autonoom kunnen vliegen. Om verticaal te kunnen opstijgen en landen, is het voertuig uitgevoerd met verschillende rotors en propellers. Eenmaal in de lucht vliegt de pav als een vliegtuig. Volgens Hyundai is het hele concept veilig, stil en betaalbaar.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.