Premium

Wijdemeren met verkeersveiligheid rond Loosdrechts bedrijventerrein De Zodde voor schut bij Raad van State; gemeente vergeet haar huiswerk te doen

Wijdemeren met verkeersveiligheid rond Loosdrechts bedrijventerrein De Zodde voor schut bij Raad van State; gemeente vergeet haar huiswerk te doen
Den Haag

De gemeente Wijdemeren moest donderdag bij de Raad van State schoorvoetend erkennen dat ze een zogenoemd second opinion-rapport over de verkeersveiligheid rond het kleine bedrijventerrein De Zodde in Loosdrecht niet heeft gelezen.

„Dat is toch wel heel erg vervelend”, reageerde rechter en staatsraad Hans Hagen tijdens de rechtszaak over de nieuwe uitrit op het bedrijventerrein langs de ’s-Gravelandsevaart. Die moet een langs de vaart gelegen woongebiedje met de over het bedrijventerrein lopende straat De Zodde verbinden. Volgens de gemeentewoordvoerder heeft Wijdemeren voor het verlenen van een uitritvergunning alleen naar een positief politieadvies gekeken. Waarbij de politie ook nog eens niet zonder meer positief was. Alleen met een flink aantal verkeersmaatregelen zou het verkeersveilig kunnen zijn, zoals het plaatsen van een bolle verkeersspiegel, een lagere erfscheiding en speciale markeringen. En dan adviseert de politie ook nog dat automobilisten het beste achteruit in kunnen parkeren, omdat het zicht op De Zodde anders zeer beperkt is.

Veel te beperkt

„Het is daar veel te beperkt en levensgevaarlijk”, zei woordvoerder van de familie Krijnen, Laurens Portengen. Krijnen is eigenaar van een naastgelegen bedrijfsgebouw en -terrein. De nieuwe inrit komt daar zo’n beetje op uit. De familie vreest ongelukken wanneer er volgende maand een autobedrijf intrekt. „In het verleden zat er ook een autobedrijf. Toen is een keer een buurmeisje doodgereden door een klant van dat bedrijf. Die had alleen oog voor de auto en niet voor de omgeving. Toen was er ook een uitrit met slecht zicht op De Zodde.”

Portengen: „Ons eigen verkeersrapport toont duidelijk aan dat die nieuwe inrit levensgevaarlijk is. Het bureau heeft ook het politieadvies erbij betrokken. Duidelijk is dat er een strikte scheiding moet blijven tussen de woningen langs de vaart en de bedrijven aan de landzijde. Nu wordt dat doorbroken door een verbinding tussen het woon- en bedrijfsgebied.” De gemeentewoordvoerder probeerde tijdens de zitting nog te redden wat er te redden was,’we kunnen altijd nog aanvullende verkeersmaatregelen nemen zoals extra drempels.’ Maar of dat de inritvergunning gaat redden is de vraag.

Aannemer

Verder behandelde de Raad de bezwaren van Krijnen tegen een bouwvergunning voor een nieuw bedrijfsgebouw. Aannemer Renger Wallenburg is al druk bezig met de bouw daarvan. Krijnen vindt onder meer dat de gevel van de nieuwbouw te dicht tegen de erfgrens staat waardoor er ook veel minder zicht voor het verkeer is. Wallenburg verzuchtte dat hij zich een beetje de dupe voelt van het conflict over de inrit tussen Krijnen en een projectontwikkelaar. „Ik heb eerder een stukje grond aan de ontwikkelaar verkocht waardoor hij die inrit kon aanleggen. Had ik dat maar niet gedaan.”

Overigens was de ontwikkelaar op de zitting niet aanwezig. Die heeft volgens Portengen een groot perceel aan de vaartzijde opgesplitst in drie kavels. Op één van die kavels zou hij een woning willen bouwen. Daarvoor zou de inrit op De Zodde bedoeld zijn. De andere woonkavels liggen tegen de vaartzijde van de ’s-Gravelandsevaartweg aan. De Raad van State doet binnen enkele weken uitspraak.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.