Premium

Pianisten Frank Peters en Caspar Vos en hun liefde voor Russische muziek

Pianisten Frank Peters en Caspar Vos en hun liefde voor Russische muziek
Frank Peters.
© foto Marije van den Berg

Toppianisten Frank Peters en Caspar Vos hebben veel dingen gemeen.

Ze kregen les van dezelfde docent (Jan Wijn) en houden beiden van Russische componisten, in het bijzonder van Nikolaj Medtner. Samen verzorgen ze op concertpodium Bij Andreas in Naarden een Russisch programma op twee vleugels.

Een veelzijdige pianist, zo kun je Frank Peters (1965) wel noemen. Zo geeft hij onder andere veel recitals en concerten met collega’s en is hij de vaste pianist van het Hexagon Ensemble. Daarnaast is hij verbonden als pianodocent aan het Conservatorium van Amsterdam.

Vanaf zijn achttiende speelt Peters professioneel en als hij terugkijkt op zijn carrière weet hij genoeg hoogtepunten op te noemen. „Een hoogtepunt was die keer dat ik het derde pianoconcert van Rachmaninov speelde en de fluitiste uit het orkest later mijn vrouw werd. Verder behoren de concerten met het ensemble Quatuor Danel tot de hoogtepunten. Daar heb ik altijd veel inspiratie uitgehaald.”

Caspar Vos (1988) kent Peters al heel lang. Hij kreeg zelf pianoles van hem. „Als jongetje van elf kwam hij naar mij toe. Hij woonde bij mij in de buurt en in het begin was Caspar meer geïnteresseerd in voetbal dan in oefenen. Op een gegeven moment dacht hij: ’Als ik iets meer mijn best doe dan kan het pianospelen wel leuker worden’. Daar heb ik hem enorm in gestimuleerd.” Op zijn achttiende ging Vos studeren bij de bekende pianopedagoog Jan Wijn.

Ook Frank Peters heeft les gehad van Jan Wijn. Wat is kenmerkend voor de Jan Wijn-methode? „Hoe moet je dat verwoorden? Het is een bepaalde klankesthetiek. Caspar en ik spelen eenzelfde soort geluid. We laten ons niet verleiden tot uiterlijkheden of buitenkanten; dat je met een snel nootje iets mooier maakt, iets even catchy laat klinken. We zijn ook allebei grote mannen die vrij bewegingloos spelen. We verliezen ons niet in allerlei theatrale bewegingen die er misschien artistiek uitzien maar die niets toevoegen. Dat hebben we van Jan Wijn.”

Opvallend is dat beide pianisten een grote interesse hebben voor de Russische cultuur en muziek. „Als jongetje van zeven herkende ik al heel snel dat iets typisch Russisch was. Ik heb altijd grote belangstelling gehad voor Rusland. Talloze keren ben ik in Rusland geweest om er rond te reizen en er te spelen. Caspars fascinatie voor Russische muziek ontstond denk ik bij mij in het leslokaal. Daar zag hij mijn kast vol Russische boeken en partituren staan. Hij was ook nieuwsgierig van aard en vroeg er van alles over.”

Melancholie

Bij Andreas brengt het duo transcripties voor piano vierhandig van Russische componisten. Uit de suite ’De Notenkraker’ van Tsjaikovski spelen ze enkele delen. „Je denkt dat dit werk uitgevoerd door twee vleugels veel volume zal geven, maar de meeste dansen klinken juist intiem, met verfijning en transparantie. De ’Symfonische dansen’ van Rachmaninov geven wél een flink geluid maar dat komt ook door de muziektextuur. Van dit nostalgische werk spelen we alleen maar het eerste deel. Rachmaninov woonde 25 jaar buiten Rusland en hij verbleef lange tijd in Amerika. Hij componeerde toen heel weinig en was daar vooral actief als pianist. De ’Symfonische dansen’ zijn heel Russisch. Uit de muziek spreekt duidelijk melancholie en verlangen naar zijn moederland uit. Enorm krachtig en bijzonder kleurrijk.”

Als derde werk zal klinken het energieke stuk ’Opus 58’ van Nikolaj Medtner (1880-1951), een van Peters favoriete componisten. „Zijn muziek is verwant aan die van Rachmaninov. Zij waren twee ouderwetse jongens die niet meegingen met de moderne muziek in die tijd, zoals die van Prokofjev of Stravinsky.”

Gelukzaligheid

Veel succes had Medtner in zijn tijd niet. „Het is geen makkelijke muziek. Het is uniek, integer en vooral emotioneel. Als een van de weinige componisten probeert hij het gevoel van gelukzaligheid weer te geven. Ik zie het als mijn missie om zijn muziek onder de aandacht te brengen, ook bij mijn studenten. Daarom was het extra bijzonder dat Caspar, toen hij bij mij studeerde, zelf met Medtners muziek kwam aanzetten. Ook bij hem heeft de muziek van Medtner een rode draad in zijn werk gevormd. Caspar heeft zelfs Medtners pianosonates op de plaat gezet. Op dit moment ben ik ook weer bezig met Medtner. Samen met mezzosopraan en harpiste Ekaterina Levental neem ik alle vocale werken van hem op. Een groot en bijzonder project.”

Recital, Frank Peters en Caspar Vos, zondag 1 maart, 16.00 uur, Bij Andreas, Naarden. www.bijandreas.nl.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.