Premium

De valkuilen van rood staan bij de bank

De valkuilen van rood staan bij de bank

Vier op de tien huishoudens staat wel eens rood, blijkt uit cijfers van het Nibud over 2019. Voor sommigen is het een handige hulplijn, anderen komen juist nog dieper in de problemen. Banken trekken pas laat aan de bel.

Het lijkt een recept voor problemen: lenen tegen een rente van tussen de 9% en 12,9%. Onlangs waarschuwde De Nederlandsche Bank (DNB) dat een op de zeven Nederlanders niet in staat is om binnen een maand €2000 bij elkaar te krijgen. Uit dat onderzoek bleek ook dat rood staan een van de ’oplossingen’ is die mensen noemen voor financiële tegenslagen.

Daar is het negatieve saldo niet voor uitgevonden. „Rood staan is bedoeld voor als je even krap zit en je een extra uitgave moet doen”, zegt ING in een reactie.

Volgens het Nibud stond in 2019 nog zo’n 38% van de huishoudens wel eens rood. Het totale negatieve saldo van consumenten schommelt door het jaar heen rond de €9 miljard.

Mensen kunnen hun limiet, dus hoeveel ze van de bank mogen rood staan, ook flink oprekken door er een creditcardschuld aan toe te voegen. Deze twee rekeningen worden door de bank apart gehouden omdat het twee verschillende producten zijn. Mensen kunnen in een dergelijk scenario in de financiële problemen komen als zij de optie tot rood staan aanzetten. Dat kan heel makkelijk via de app of website van een bank, vaak is het al de volgende werkdag geregeld.

Stel, iemand mag €2000 rood staan en heeft een creditcard met een limiet van €2500. Dan kan in korte tijd een schuld van €4500 ontstaan, zonder dat er bij de bank ook maar een haan naar kraait.

Een dergelijke situatie zou minstens drie maanden lang in stand kunnen blijven. Bij ABN Amro, ING en Rabobank is de eis dat een rekeninghouder elk kwartaal minstens 24 uur een positief saldo heeft. Dat wordt dan door de Nederlandse Vereniging van Banken genoemd als een van de manieren waarop banken problematisch rood staan tegengaan.

Voorzichtig

Ook mensen die heel voorzichtig zijn met hun bankrekening en te allen tijde een positief saldo hebben kunnen hinder ondervinden. Omdat rood staan een kredietfaciliteit is, en de rentelasten ten koste gaan van de draagkracht, mag er voor een hypotheek minder geleend worden wanneer iemand de mogelijkheid tot een negatief saldo heeft. Dat is ook het geval als iemand er nooit gebruik van maakt. Iedereen die rood kan staan is namelijk geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Toch hoeft het niet gelijk een probleem te zijn als je een negatief saldo hebt, zegt Karin Radstaak van het Nibud. „Bij mensen die structureel rood staan, is ongetwijfeld iets anders aan de hand dan bij mensen die af en toe rood staan.”

Daarbij speelt volgens Radstaak ook het kip-eiprobleem: „Zijn er problemen en gaan mensen daardoor rood staan, zoals onverwachte uitgaven en geen spaargeld of verslaving bijvoorbeeld, of staan mensen rood en ontstaan hierdoor problemen?”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.