Premium

Daily Paper x Van Gogh Museum: een Van Gogh aan je lijf

Daily Paper x Van Gogh Museum: een Van Gogh aan je lijf
© Foto Nick van Tiem

De fans van het label stonden al in de startblokken om een item van de nieuwste collectie te bemachtigen, en sinds deze week is-ie toch echt verkrijgbaar: de Daily Paper x Van Gogh Museum collectie. Een zoveelste bijzondere collab - of samenwerking - voor het populairste Nederlandse modemerk du moment.

De nieuwe streetwearcollectie bestaat uit 21 verschillende items: jassen, T-shirts en broeken met kleurrijke details van het werk en citaten van Van Gogh. Less is zeker niet more voor bepaalde kledingstukken in deze collectie. Sommige details van de schilderwerken zijn opgeblazen tot grafische prints die de items van boven tot onder in fullcolour bedekken.

Bekend werk komt aan bod, zoals het beroemde geel/blauwe ’Irissen’, ’Zelfportret als schilder’ en minder bekende schetsen en werken van de schilder. De presentatie van deze ’collab’ werd groots aangepakt, pers en genodigden kwamen naar het Van Gogh Museum om de lancering van de collectie en première van de bijbehorende documentaire met eigen ogen te zien.

Daily Paper x Van Gogh Museum: een Van Gogh aan je lijf
© Foto Nick van Tiem

Dagelijks op straat

Ook al had u nog nooit van Daily Paper gehoord, de kans is klein dat u de kleding nog nooit (ongemerkt) tegen het lijf bent gelopen. Verantwoordelijk voor het succes zijn Jefferson Osei, Abderrahmane Trabsini en Hussein Suleiman. Alle drie zijn ze begin dertig, van gemengde komaf en hebben ze nul komma nul achtergrond in mode. Osei werd geboren in Den Haag, studeerde sportmarketing en commerciële economie in Amsterdam en is van Ghanese origine. Trabsini heeft Marokkaanse ouders en werd geboren in de hoofdstad, hij studeerde beeldende kunst in Den Haag. Suleiman kwam als vluchteling uit de Somalische hoofdstad Mogadishu met zijn familie naar Nederland. Hij studeerde international business management in Amsterdam.

Baby tot haute couture

Osei, Trabsini en Suleiman begonnen in 2010 met de gelijknamige blog waarin ze schreven over onderwerpen zoals hiphop en mode. Tot het drietal besloot om vijf T-shirts te produceren. Dat bleek zo’n succesvolle zet dat de stekker uit de blog ging en ze zich alleen nog op hun beginnende mode-imperium besloten te richten.

Tien jaar later hebben de ondernemers hun stempel gezet op een baby- en vrouwencollectie, zijn er samenwerkingen geweest met onder meer het Amsterdamse Tropenmuseum en het hippe Appelsap-festival en was er zelfs een collectie geïnspireerd op textielketen Zeeman.

Voetballers, dj’s, artiesten - en iedereen die erbij wil horen - loopt in Daily Paper. De collecties zijn inmiddels geëvolueerd en uitgebreid met chique trenchcoats en denim, geïnspireerd op haute couture. Met 180 verkooppunten in 29 landen en de status van most wanted kledingmerk voor voornamelijk tieners en twintigers, zijn collecties - vaak herkenbaar aan het logo in kapitalen - niet meer uit het huidige straatbeeld weg denken.

Afrikaanse kracht

Die Afrikaanse achtergrond van het drietal is onderdeel van het succes, aldus Kim Pereira, modejournalist bij modevakblad Textilia. „Hun Afrikaanse roots komen terug in hun collecties, de fotografie en de marketing. En dat geeft het merk een extra spannende twist en onderscheidend vermogen van concurrerende merken. Daar komt bij dat ze echt heel goed snappen hoe social media werkt en hoe ze de kanalen kunnen gebruiken om hun imago te perfectioneren voor de doelgroep, precies weten welke samenwerkingen ze aan moeten gaan en hun label heel goed op de markt zetten.”

En dan is er nu dus een collectie met de grote meester. Dat lijkt misschien vergezocht voor een streetwear label, maar er zijn volgens Daily Paper en het Van Gogh Museum talloze gelijkenissen. Zowel de drie modemannen als Van Gogh begonnen zonder opleiding of voorkennis aan hun mode- en schilderscarrière. Beide partijen waren bovendien autodidact en werden desalniettemin (uiteindelijk) razend succesvol.

Daily Paper x Van Gogh Museum: een Van Gogh aan je lijf
© Foto Nick van Tiem

Gewoon cool

Of ook Daily Paper ruim twee eeuwen na zijn oprichting nog wordt bewonderd, valt te bezien. Een hype is het modemerk zeker niet. Pereira: „In de begintijd toen ze met hun eerste T-shirts kwamen, leek dat misschien het geval en ik betwijfel of ze zelf ooit hadden gedacht dat ze zo groot zouden worden. Maar een hype zou ik ze niet noemen, nee. Waarom ze zo succesvol zijn? Ik denk omdat ze zelf de doelgroep zijn voor wie ze ontwerpen. Ze begrijpen ontzettend goed wat millennials en generatie Z tof vinden. Vaak omarmen jongeren een volwassen merk ineens. Daily Paper is begonnen bij jongeren en hangt nu ook in de meer klassieke mannenmodewinkels, ik ken zelfs mannen van 40, 50 jaar die het dragen. Dat is heel knap. Ze begonnen ooit met de vraag: ’wat willen wij dragen’? Die kleding was er nog niet en daarom hebben ze het zelf gemaakt. Daarmee spreken ze hun fans aan. Het totaalplaatje klopt en niet onbelangrijk: het ziet er gewoon cool uit.”

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.