Premium

Motorkleding gaat ook met de mode mee

Motorkleding gaat ook met de mode mee
© Foto Revit

Winkelketens hebben het moeilijk, met name kledingzaken. Bekende ketens zoals Coolcat, Didi, Steps, Witteveen en Promiss gingen al failliet. Meer en meer kiezen consumenten er voor hun kleding te kopen via internet waardoor onze winkelstraten leger worden.

Met motorkledingzaken zal het dan wel niet veel beter gaan. Die moeten het bovendien hebben van een nog kleinere markt, er rijden in ons land immers ’slechts’ een kleine 750.000 motorrijders rond. En alle kleding is met een druk op de knop via talloze websites te kopen en via internet kun je ook nog eens heel snel alle prijzen met elkaar vergelijken.

Dat je in deze kledingbranche het toch heel goed kunt doen met winkels bewijst Mark Bos met Motorkledingcenter uit Hazerswoude. De ondernemer stond als jonge twintiger met zijn bedrijf in 2011 nog aan de rand van de afgrond. „We zaten in zwaar weer, maar ik wilde een laatste poging wagen. Niet langer de nadruk leggen op producten met hoge marges, maar op producten waar de klant behoefte aan heeft.”

Daarnaast ontwikkelde hij een nieuwe site en startte met videoreviews. „Toen nog een redelijk onbekend fenomeen, maar het werkte perfect. In filmpjes leggen wij alles uit over de kleding en het beste gebruik. Daar zit ook meteen een groot verschil met de traditionele kleding. Niemand hoeft een consument uit te leggen of een trui wel of niet leuk is en waar je hem op kunt dragen. Bij een helm, motorbroek of jas is dat anders. Die moet veilig zijn en dat maakt mensen onzeker. Mensen willen daarover advies en een filmpje met een gezicht dat uitleg geeft, wekt vertrouwen.”

Vanaf 2013 werd er weer winst gemaakt en twee jaar later werd de winkel in Hazerswoude-Rijndijk verbouwd, een jaar later werd een winkel in Tilburg geopend. De omzet is gegroeid naar zo’n 12 miljoen euro, over een maand gaat in Assen de zesde winkel open en in 2021 wil Mark zijn tiende megastore van zo’n duizend vierkante meter openen en tevens marktleider zijn in de Benelux. Dat hij zijn bedrijf goed op de rails heeft bewijst het feit dat hij twee keer een FD-award in de wacht sleepte.

„Een fysieke winkel en een webshop versterken elkaar”, beweert Mark. „Ongeveer een kwart wordt online besteld, voor de rest komen de klanten naar de winkel. Motorrijders zijn aparte consumenten. Die zoeken elkaar graag op, willen hun passie delen. Daar moet je je winkel ook op inrichten.”

Jeans en leren jasjes

Tevens spelen vrouwen een steeds belangrijkere rol voor fabrikanten van motorkleding. „Was vroeger motorkleding vooral functioneel, vandaag de dag moet het er ook goed uitzien”, zegt Mark „Dat geldt zeer zeker voor de groeiend aantal motorrijdende vrouwen. Door allerlei technische ontwikkelingen wordt motorkleding steeds dunner en lichter. Moderne protectoren zie je bijvoorbeeld nauwelijks meer zitten in kleding, zo dun is dit. Maar bij een impact worden die protectoren automatisch hard en beschermen erg goed.”

Motorkleding gaat ook met de mode mee
© Foto Revit

Speciale leggings voor op de motor zijn bij vrouwen erg populair. Dat geldt ook voor jeans en leren jasjes. „Die motorkleding is niet te onderscheiden van gewone kleding, maar biedt wel de bescherming die je op de motor nodig hebt. Voor vrouwen is het ook van belang dat de kleding strak om hun lichaam zit en het een sexy uitstraling heeft. Tegelijkertijd moet het ook stoer zijn. Dat geldt ook voor schoenen. Het grappige is dat je nu ziet dat bij de gewone mode de stoere lijn van motorkleding wordt doorgetrokken.”

Doordat motoren meer en meer worden gebruikt als gewoon vervoersmiddel om te ontsnappen aan files en parkeerproblemen wordt de verkoop van de casual motorkleding extra gestimuleerd. „Als je naar je werk gaat, wil je je niet moeten omkleden. Dat hoeft met deze nieuwe kleding dus niet. Motorkleding onderscheidt zich qua uiterlijk niet van andere kleding en is net zo modieus. De prijs van bijvoorbeeld zo’n jeans die versterkt is met kevlar en dunne protectoren is vergelijkbaar met die van een jeans van Diesel of G-Star.”

Motorkleding gaat ook met de mode mee
© Foto Revit

Door de groei van internet krijgen de traditionele beurzen het steeds lastiger. Zij moeten steeds iets nieuws bedenken om bezoekers te trekken. De Motorbeurs van Utrecht, dit jaar van 20 tot en met 23 februari in de Jaarbeurs, is daar een voorbeeld van. Het beursbezoek is iets afgenomen en schommelt nu rond de 90.000 motorliefhebbers. Behalve veel nieuwe en tweedehands motoren is hier ook veel kleding te koop. De beurs is erg in trek bij koopjesjagers, maar daarnaast wordt er steeds meer ruimte geboden aan andere activiteiten en mensen die ter plekke een motor willen uitproberen.

„Wij staan daar ook”, zegt Mark. „Vooral om consumenten te ontmoeten en onszelf te presenteren. Luisteren naar wat klanten willen. Waar vraag naar is en wat zij het liefst dragen. Door goed te luisteren en daar je kleding op aan te passen, kunnen wij blijven groeien. Motorliefhebbers willen op de beurs ook samen de prettige sfeer van het motorrijden aan het begin van het jaar weer proeven. Als motormerk, maar ook als verkoper van kleding en accessoires moet je op dit soort beurzen gewoon zichtbaar aanwezig zijn.”

Meer informatie over motorkleding op: www.motorkledingcentrum.nl

Een beperkt aantal abonnees van deze krant mag gratis naar de Motorbeurs (20 t/m 23 februari). Wil je voor gratis toegang in aanmerking komen, mail dan in het kort waarom jij deze kaarten moet winnen naar vrij@mediahuis.nl

Meer informatie over de Motorbeurs in Utrecht op: www.Motorbeursutrecht.nl

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.