Oosterengweg in Hilversum gaat 30 maart anderhalf jaar op slot voor de aanleg van de tunnel

Hilversum

Niet alleen automobilisten maar ook treinreizigers gaan komende jaren flink hinder ondervinden van de aanleg van de Oosterengtunnel in Hilversum. De definitieve startdatum van de bouw is nu bekend. Maandag 30 maart gaat de Oosterengweg voor minimaal anderhalf jaar op slot voor al het verkeer.

De tunnel is onderdeel van de aanleg van de HOV-buslijn tussen Hilversum en Huizen. Hilversum maakt zich op voor de grootste bouwoperatie in haar geschiedenis. De onderdoorgang bij het spoor wordt 249 meter lang en tien meter diep. Er komen twee tunnelbuizen op elkaar. De onderste voor het autoverkeer. En de bovenste tunnel is voor fietsers en voetgangers.

Stilgelegd

Volgens projectmanager Maarten Mulder van Prorail, dat de klus samen met BAM, de provincie Noord-Holland en de gemeente Hilversum uitvoert, wordt het treinverkeer op het traject Hilversum-Amersfoort gedurende de bouw vijf keer langdurig stilgelegd. Van 28 uur tot maximaal 100 uur. In mei dit jaar al ligt het treinverkeer ruim vier dagen stil. Dan wordt het spoor ter hoogte van de overweg er compleet uitgehaald om wanden voor de tunnelbak te kunnen plaatsen. Daarna wordt het spoor weer teruggelegd. ,,Het is een haast militaire operatie. Alles is erop gericht om het zo snel mogelijk te doen.”

Automobilisten staat de komende jaren een hoop hinder te wachten door de afsluiting van de overweg. Al het verkeer moet over de buitenring. De gemeente adviseert zoveel mogelijk de fiets te nemen. Voor fietsers en voetgangers is er een tijdelijke overweg gemaakt ter hoogte van de Mussenstraat.

Lees ook: Hilversum maakt zich met Oostereng tunnel op voor de grootste bouwklus uit de geschiedenis: ’Duikers gaan onderwater beton storten’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.