Premium

Personeel Lidl voert actie voor ’fatsoenlijke’ cao bij hoofdkantoor in Huizen: ’Het werk is fysiek zwaar, je moet veel tillen en krijgt weinig rust’’

Personeel Lidl voert actie voor ’fatsoenlijke’ cao bij hoofdkantoor in Huizen: ’Het werk is fysiek zwaar, je moet veel tillen en krijgt weinig rust’’
Personeel Lidl bij hoofdkantoor in Huizen in actie voor betere CAO en minder werkdruk.
© Foto studio kastermans/ben den ouden
Huizen

Een fatsoenlijke cao, verlaging van de werkdruk en waardering. Dat zijn de belangrijkste eisen van het personeel van Lidl. Maandagmiddag voerde een groep van zo’n dertig personeelsleden, afkomstig uit verschillende filialen in het land, actie bij het Nederlandse hoofdkantoor van de supermarktketen in Huizen.

Tijdens deze bijeenkomst - door de FNV bestempeld als alternatieve nieuwjaarsreceptie - werden 525 handtekeningen aangeboden aan de directie. ,,Zie het als een wake-up call’’, zegt Fatma Bugdayci (FNV-bestuurder Handel). ,,Het is niet voor het eerst dat we de directie confronteren met het feit dat het personeel van Lidl enorme werkdruk ervaart. Tot nu toe wordt er beterschap beloofd, maar we zien feitelijk geen verbetering. Eigenlijk moet je het zo zien; een personeelslid van Lidl werkt structureel voor anderhalve persoon. Wij stellen duidelijk; hard werken is niet erg, maar constant een te hoge werkdruk, waardoor het onmogelijk is je werk af te maken, is iets heel anders. Dat is het verschil tussen moe maar voldaan, of compleet uitgewoond thuiskomen.’’

Fysiek zwaar werk

Volgens Lidl-medewerkster Carin Steenbergen, is werken bij Lidl zwaarder dan bijvoorbeeld bij een Albert Heijn. ,,Alles zit bij ons in dozen. Je moet veel tillen. Dat maakt het werk fysiek al zwaar. Heel veel collega’s lopen rugklachten op, of moeten - net als ik - worden geopereerd aan een carpaal tunnel syndroom’’, zegt ze terwijl ze de littekens op haar polsen laat zien. ,,We krijgen hier nauwelijks rust. Bij andere supermarkten zit je in een vast team; kassa bijvoorbeeld, of de versafdeling. Dat bestaat bij Lidl niet. Wij zijn allround-medewerkers, moeten overal inzetbaar zijn. Dus is het even rustig bij de kassa’s, dan moet je onmiddellijk naar de groenteafdeling, en andersom. Alles moet snel, snel. Het is de hele dag heen en weer sjezen. Waar bij Albert Heijn twintig personeelsleden lopen, zie je er bij de Lidl vijf. Dat is zo’n beetje de verhouding.’’

Handtekeningen voor directie

Of de actie indruk maakt op de directie van Lidl betwijfelt Bugdayci. ,,Maar we zijn niet van plan het erbij te laten zitten. We zullen aandacht blijven vragen voor dit onderwerp, zullen actie blijven voeren.’’ Niet de Lidl-directie, maar Christine Braun (hoofd pr) nam op de parkeerplaats voor de winkel de handtekeningen in ontvangst. Zij beloofde ze aan de directie aan te bieden en zei het signaal van het personeel serieus te nemen.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.