Premium

Hocrasdirecteur over sluiting in Bussum; ’alsof je een eigen been afsnijdt’, klanten balen ook; ’Waar moet ik nu mijn traiteur cups halen?’

Hocrasdirecteur over sluiting in Bussum; ’alsof je een eigen been afsnijdt’, klanten balen ook; ’Waar moet ik nu mijn traiteur cups halen?’
Directeur Hans van der Eijk: ,,Voor de toekomst van het bedrijf is deze stap en de verhuizing naar Almere het beste.”
© Foto’s Mediahuis
Bussum

,,Op achtjarige leeftijd liep ik hier met mijn vader door een leeg pand. Toen gingen we het inrichten, nu ga ik het leeghalen”, vertelt directeur Hans van der Eijk een dag nadat hij bekend maakte dat de Hocras in Bussum de deuren sluit.

De horecagroothandel verhuist de activiteiten naar Almere. De zelfbedieningstak stopt helemaal. Veertig banen gaan daardoor verloren. Zo ook die van de receptioniste van dinsdag. Ze zit met een dubbel gevoel op haar stoel. ,,Het moet nog even indalen. Ik werk hier al dertig jaar. Veel klanten bellen ook over de sluiting. Leuk is anders.” Een oudere collega, ’nee hoor, geen naam’, verhuist ook niet mee naar Almere. ,,Ik ga dit jaar met pensioen, dat begint door de verhuizing alleen iets eerder. Voor mij is het dus niet zo erg.”

Van der Eijk: ,,Dit is voor de mensen die het betreft natuurlijk heel naar. Het is ook niet leuk om die beslissing te moeten nemen. Veel van hen werken hier al jaren, dan is het lastig afscheid nemen. Voor de toekomst van het bedrijf is deze stap en de verhuizing naar Almere echter het beste.”

Dat bedrijf begint in 1925 als drankenhandel Indra ’t Gooi in Bussum op de Vondellaan. De vader van Van der Eijk laat het bedrijf groeien naar de groothandel die het nu is. ,,In 1974 heeft hij dit pand gekocht en verbouwd. Een jaar later gingen we open. In eerste instantie als distributeur van drank door heel Nederland, daarna kwamen er andere producten bij. De eerste vier weet ik nog precies; koffie, thee, plastic bekertjes en doperwten.”

In de jaren daarna wordt het assortiment verder uitgebreid met verse- en diepvriesproducten en horeca gerelateerde non-food. Door de aanschaf van koel-vries wagentjes kan de Hocras naast de zelfbediening ook gaan bezorgen. Het is die laatste tak waar het bedrijf nu volledig op inzet. ,,Daar zit de groei. Jonge klanten verwachten bijna niet anders. Binnen het MKB is er bijvoorbeeld veel vraag naar. Tot nu toe konden we die groep niet goed bedienen, omdat je dan je eigen zelfbedieningstak leeg trekt.”

Voor klanten zal het even wennen zijn als de groothandel eind deze maand definitief de deuren sluit. Van der Eijk: ,,Met veel vaste klanten zijn we het gesprek al aangegaan. Een enkeling is niet blij. Die wil de producten zelf zien en vasthouden. De meeste klanten zien de bezorgservice echter wel zitten. Voor velen verdwijnt wel een stukje routine, dat kan lastig zijn. Die komen bijvoorbeeld iedere vrijdagochtend. Dat weten we en dat vangen we op.” Hocras bezorgt al aan huis of bedrijf vanaf 150 euro. ,,En voor de groep cateraars, die ad hoc producten nodig hebben, zijn we aan het kijken of we in Almere toch een afhaalpunt kunnen realiseren.”

Van der Eijk noemt de verhuizing naar Almere dan ook een ’wijs besluit’. ,,We zijn daar beter bereikbaar voor vrachtverkeer en kunnen daar makkelijker aan personeel komen dan hier in het Gooi. Maar dat maakt het nog niet leuk om hier te moeten sluiten. Natuurlijk spelen er sentimenten mee. Ik ben opgegroeid in deze zaak. Dit hier is mijn leven. Het voelt een beetje alsof je een eigen been afsnijdt. Tegelijk hebben we een mooi nieuw been gevonden waar we mee verder kunnen. Daar heb ik ook veel zin in.”

Wat vinden de klanten?

Jan Westmaas uit Nederhorst den Berg

Hocrasdirecteur over sluiting in Bussum; ’alsof je een eigen been afsnijdt’, klanten balen ook; ’Waar moet ik nu mijn traiteur cups halen?’

,,Wij doen hier zeker een keer per week mijn boodschappen. Meestal mijn vrouw, want die rijdt hier ’s morgens vaak langs. Gewoon voor onszelf, niet vanwege een bedrijf. Het is niet goedkoop hier boodschappen doen, maar de Hocras heeft wel heel mooie spullen. Goede vis en groente, goed vlees, dat ga ik zeker missen. En de wijn uiteraard, die mag ik niet vergeten”, lacht hij. Zijn boodschappentas zit op deze dinsdagochtend niet heel vol. ,,Weinig bijzonderheden deze keer. Mijn vrouw wilde zuurkool hebben en ik ga Indonesisch koken dus ik heb wat bijzondere pepertjes en laos gehaald. En ik heb nog zalmsalade meegenomen, die is hier erg lekker.” Westmaas ziet niet zoveel in de nieuwe bezorgservice van de Hocras. ,,Ik wil graag zelf zien wat ik koop.”

Theo Smits uit Bussum

Hocrasdirecteur over sluiting in Bussum; ’alsof je een eigen been afsnijdt’, klanten balen ook; ’Waar moet ik nu mijn traiteur cups halen?’

De 90-jarige Bussumer heeft zijn boodschappenkar volgeladen met dozen traiteur cups, wat ’balletjes’ en zalmsalade. ,,Altijd lekker. En die cups, ik zou niet weten waar ik die anders moet halen.” Smits komt al vanaf het begin bij de Hocras. ,,Een jaar of vijftig nu denk ik. Nee, hoor niet wekelijks. Gewoon zo af en toe. Erg jammer dat ze de deuren nu gaan sluiten.”

Hans Schadd uit Laren

Hocrasdirecteur over sluiting in Bussum; ’alsof je een eigen been afsnijdt’, klanten balen ook; ’Waar moet ik nu mijn traiteur cups halen?’

De gepensioneerde Laarder had de sluiting al wel aan zien komen. ,,Vijftien, twintig jaar geleden stond de parkeerplaats helemaal vol op een dinsdagochtend. Moet je nu kijken. En dan denk ik dat een deel van de auto’s niet eens van Hocras klanten is, maar van wandelaars. Tegenwoordig is het alleen nog druk rond kerst. Het verbaast me dus niet dat ze weggaan.” Hij vindt het wel heel vervelend voor de mensen die hierdoor hun baan kwijtraken. ,,Ik kom hier al twintig jaar, ken veel personeelsleden bij naam. Zo maar eens horen of ze mee mogen of niet.” Zelf baalt hij ook van de sluiting. ,,Vroeger kwam ik hier wekelijks, nu iets minder vaak. Vooral voor de goede vis, de sterke drank en tegenwoordig de Schweppes tonic. Die vind ik niet meer in de supermarkt, alleen hier. Ik had gehoopt straks in Almere terecht te kunnen, maar dat zit er niet in.” Lachend: ,,Moet ik toch naar de visjuwelier in eigen dorp en de tonic op internet bestellen, ook al heb ik daar een hekel aan. Ze komen altijd bezorgen als je niet thuis bent.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.