Premium

De Purpuz Planner bracht Clen Verkleij binnen een jaar van burn-out naar bestverkochte agenda

De Purpuz Planner bracht Clen Verkleij binnen een jaar van burn-out naar bestverkochte agenda
De Purpuz Planner bracht Clen Verkleij binnen een jaar van burn-out naar bestverkochte agenda.
© Eigen foto

Het nieuwe jaar leent zich bij uitstek om de balans op te maken van dromen, doelen en wensen. Daarbij wordt maar al te vaak met enig ongemak de conclusie getrokken dat ze verdacht veel lijken op de dromen van het jaar ervoor. En het jaar daarvoor. Clen Verkleij bedacht de Purpuz Planner die hemzelf binnen een jaar van burn-out naar bestverkochte agenda bracht.

Het is zomaar een datumloze dag in 2015 als afgestudeerd organisatiesocioloog Clen Verkleij (1986) dwalend door de stad de weg naar zijn eigen huis niet meer weet te vinden en woorden in de krant onbegrijpelijk op papier lijken te dansen. Een burn-out, luidt de diagnose van de huisarts. „’Ik was 28 en kapot, dat kan niet!’, schoot er door mijn hoofd. Ik had net een business introductie met een tiendaags programma in de UK georganiseerd in slechts 3,5 maand tijd. Pas later hoorde ik mensen zeggen, die dan ergens in de vijftig zijn, dat ze zoiets met z’n tweeën in een jaar tijd organiseerden. Ik was me er toen niet van bewust dat ik een te hoge prijs voor mijn gezondheid betaalde door dit project in mijn eentje in te korte tijd te willen doen. Ik was superperfectionistisch en gewend over alles wat ik deed honderd procent controle te hebben. Ik probeerde grip te houden op zo’n megaproject. Onmogelijk!”

Nee, hij had de burn-out niet zien aankomen. Geen moment. „Mijn norm was – onbewust – ’zolang ik loop, kan ik werken’. En die norm komt voort uit een vader die werkte tot hij letterlijk omviel, dan een dag in het ziekenhuis lag en daarna weer gauw aan het werk ging. Ik had dus nog nooit nagedacht hoe ik werk voor mijzelf voor me zag. Wel dat ik de hoogst mogelijke functie wilde. Alles had ik ervoor over erkenning en waardering te krijgen.”

Vrij ondernemen

De burn-out maakte resoluut duidelijk dat Verkleij zijn leven radicaal moest zien te veranderen. „Met hulp van een psycholoog hield ik bij wat me energie gaf en energie kostte. Iets waar ik nog nooit bij had stilgestaan en wat pijnlijk duidelijk maakte dat ik nooit voor mezelf koos. Ik realiseerde me dat ceo worden me helemaal niet gelukkig zou maken, maar dat vrij ondernemen meer bij me zou passen.”

Daarna begon het stellen van doelen in haalbare stappen én regelmatige reflectie op de voortgang. Want pas als je dromen concreet maakt, kan je eraan werken. Droom voor droom, door een onderscheid te maken tussen onder andere ’uitbesteders’ en ’loslaters’: dromen die je best aan een ander kan uitbesteden (een schoon huis) of nog even moet parkeren voor later wanneer de tijd zich er beter voor leent (de marathon van New York lopen, Spaans leren). Om vervolgens aan de slag te kunnen met de ’doeners’: dingen die je echt graag wilt en waar je veel energie van krijgt. Verkleij: „Een van de redenen waarom mensen hun doelen niet halen, is dat ze meteen van de kelder naar de zolder willen springen. Doe je iets niet wat je eigenlijk wel zou willen, dan is blijkbaar de stap te groot. Alle grote wensen zijn klein te maken.”

Verkleij kwam erachter dat het herstel van zijn burn-out vele malen sneller ging door strategisch aan de slag te gaan met lijstjes en schema’s. Het idee de aanpak te delen in de vorm van het aanbieden van een planner was geboren. „Eigenlijk komt de Purpuz Planner neer op planning en controle en heel kort cyclisch bijsturen, maar dan toepasbaar op alle levensgebieden als werk, relaties en hobby’s.”

En om de jonglerende jonge ouder, ambitieuze ondernemer en overlopende creatieve zielen – iedereen is de doelgroep van de Purpuz Planner – op weg te helpen, sieren citaten de planner. Wekelijks wordt de lezer uitgedaagd op iets anders de nadruk te leggen zoals focus houden, grenzen stellen of je te omringen met mensen die inspireren.

Wereldreis

Maar al te vaak hoort Verkleij grootse dromen voorbijkomen als ’huis verkopen, baan opzeggen en op wereldreis gaan’. „Maar mensen willen dat helemaal niet echt!”, merkt Verkleij. „Veel eerder is het een vlucht uit bijvoorbeeld ontevredenheid met de huidige leefwijze.” Stress, frustraties en gemopper: het kunnen allemaal signalen zijn dat het tijd is iets in je leven te veranderen. En om erachter te komen wat je precies wilt, is (al dan niet geplande) rust nodig. Mijmertijd die overigens schaars is geworden door de afleiding van de smartphone. „Ik heb zelf alle meldingen uitgezet”, wijst Verkleij naar zijn telefoon, „zodat ik zelf bepaal wanneer ik berichten wil lezen.” Dan rinkelt zijn telefoon. Lachend: „Jaja, mensen kunnen me nog wel bellend bereiken.” Resoluut drukt hij de beller weg. „En weet je, je mist eigenlijk heel weinig door berichten niet non-stop te willen volgen.”

Doelen halen door concrete stappen te zetten die weer energie en zelfvertrouwen geven om de volgende stap te zetten: het is de succesformule achter de goedverkochte agenda. ’Niet goed is geld terug’, belooft de cover, maar Verkleij heeft nog niet één exemplaar teruggezien. „Zelf ben ik ’the worst case’, als iemand die nooit tijd voor zichzelf maakt. Er zijn tijden dat ik de planner goed invul en dat ik veel bewuster en gebalanceerder leef. Soms vergeet ik ’m weken en is mijn leven chaos. En dat is niet erg, want begin ik weer met de Purpuz Planner dan wordt weer duidelijk wat mijn eigen ’paklijst’ ook alweer is; wat ik in mijn leven nodig heb om in balans te zijn en daarmee gelukkiger en succesvoller.”

Mind tricks

En soms werken daar goed verzonnen mindtricks bij. „Als hardlopen een drempel te hoog is, kan je tegen jezelf zeggen ’het is al genoeg om je hardlooppakkie aan te doen en alleen even naar buiten te gaan om de auto aan te tikken’. Sta je eenmaal buiten, dan ga je tóch dat rondje park lopen. Soms moet je jezelf even een rad voor de ogen draaien om je ergens toe aan te zetten.”

Veelgehoorde voornemens als gezonder eten, stoppen met roken en meer bewegen zijn nog vrij concreet om aan te werken, gaat het om de liefde dan wordt het echter al een stuk ongrijpbaarder. „Ik was een van de twaalf dates van Iris Hond”, vertelt Verkleij met enige trots over het onlangs uitgezonden televisieprogramma. „Het is niets geworden, maar na elke keer dat ik met iemand date, weet ik steeds beter naar wie ik op zoek ben. Ik heb wel pagina’s vol uitgeschreven hoe mijn ideale vrouw eruitziet en wat ze belangrijk moet vinden. En weet je wat er dan gebeurt? Dat ik ze steeds vaker tegenkom! En dat ik erachter kom dat ik mijn wensenlijst moet respecteren, dat het voor mij bijvoorbeeld niet werkt om met iemand te daten die te ver weg woont waardoor even spontaan langsgaan er niet in zit. Wil je niet elke keer in dezelfde kuil trappen, dan kan je maar beter leren om de kuilen te zien.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.