Premium

Tegen gebrom A27 in Eemnes valt niets te doen

Tegen gebrom A27 in Eemnes valt niets te doen
Eemnes

Er valt niets te doen tegen het geluid van snelweg A27 waarvan een aantal inwoners van Eemnes last heeft. Het geluid waarvan sommigen hinder hebben, is weliswaar niet harder dan vroeger, maar het heeft wel een andere ’klakkleur’. Het is doffer dan eerst, enigszins dreunend.

Dat staat in een memo dat burgemeester en wethouders van Eemnes hebben laten maken op verzoek van de gemeenteraad. Aanleiding zijn klachten van inwoners over wat zij ervaren als toename van geluidhinder sinds begin vorig jaar een geluidscherm langs de A27 is geplaatst om de woonwijk Zuidpolder voor overlast te behoeden.

Meeste effect

In het memo wordt onder meer uitgelegd dat een geluidscherm het meeste effect heeft in het gebied direct achter het scherm. Daar kan tot wel 10 decibel minder geluid worden gemeten. Maar op 600 en meer meter van de snelweg valt geen of vrijwel geen vermindering van geluid meer te meten.

Verder zijn geluidschermen vooral effectief bij het verminderen van de overlast door geluid met hoge frequenties - zeg maar: hoge tonen. Veel minder helpen zulke schermen tegen geluid met lage frequenties. Sterker nog, geluidgolven met een grotere golflengte (dus de lage tonen uit het snelweggedruis) ’vouwen’ zich veel makkelijker dan hoge tonen om en over geluidschermen heen. Specialisten noemen dat diffractie ofwel buiging.

Gevoelig

Volgens het memo voor de gemeenteraad kunnen sommige mensen juist gevoelig zijn voor het nog steeds doordringende doffere geluid. Daarnaast wordt wel opgemerkt dat elders in den lande is gebleken dat die overlast na een periode van gewenning kan afnemen. Bovendien is ’te verwachten dat onder de niet-klagers bewoners zijn die wel degelijk een afname van het geluid en de ondervonden hinder ervaren’.

Echte oplossingen

Op grond van landelijke ervaringen meldt het memo verder dat ’echte oplossingen voor dit probleem (last van laagfrequent geluid, red.) nog niet voorhanden’ zijn. Op de (Eemnesser) oostkant van de A27 heeft Rijkswaterstaat stil asfalt laten aanbrengen: een dubbele laag zeer open asfalbeton (zoab). Dat asfalttype helpt echter vooral om geluid van de middenfrequentie te verminderen. Laagfrequent geluid, het doffe gebrom en gedreun dus, neemt hierdoor niet of nauwelijks af.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.