Premium

In 60 seconden: Meestervervalsers

Vroeger kon je vaak nog lachen om amateuristische spookfacturen die je in je mailbox tegenkwam: vage teksten, onbeholpen Nederlands. Nu hebben we te maken met meestervervalsers, onderschat ze niet. Begrijpelijk, dat veel ouderen die zich onzeker voelen op internet huiverig zijn voor online bankieren, zoals deze week opnieuw bleek.

Of ik alsnog snel - om incassokosten te voorkomen - 285 euro wil overmaken aan energiebedrijf Vattenfall, aldus een keurige mail die er heel geloofwaardig uitziet. Ondertekend door de directeur klantenservice, een mij bekende naam. Ik check het telefoonnummer op de factuur: klopt ook. Doortrapt, ik kreeg de mail op zaterdag en het energiebedrijf is alleen op werkdagen telefonisch bereikbaar. Dus ik kon twee dagen niet bellen met de vraag of de factuur wel klopt.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.