Vijftig minuten wachten op een ambulance: hoe kan dat nou? Vijf vragen over een ongeluk in Soest

Lang wachten op een ambulance.
© Foto Caspar Huurdeman
Soest

Een door een aanrijding met een afslaand busje gewonde scooterrijdster moest woensdagmorgen langs de Birkstraat in Soest volgens eigen zeggen veertig minuten wachten op een ambulancemotor en vijftig minuten op een auto die haar kon wegbrengen. Annemiek Hesseling van het Regionaal Ambulance Vervoer Utrecht (Ravu) legt uit hoe het zit.

1. Vijftig minuten gewond wachten, hoe is zoiets mogelijk?

,,Het waren geen vijftig minuten wachten op onze ambulance maar het was in werkelijkheid net iets meer dan een half uur. Deze informatie over dat lange wachten daar langs de weg klopt echt niet, want bij ons wordt tot op de minuut nauwkeurig geklokt.”

2. Het blijft erg lang voor iemand die gewond op de koude grond ligt, toch?

,,Klopt, maar er was deze woensdagmorgen sprake van een vervelende toevalstreffer. Er waren tegelijk meerdere meldingen van een levensbedreigende situatie, die kregen allemaal voorrang. Dat heet een A1 melding. Deze gewonde langs de Birkstraat valt in de categorie A2 urgentie, dan moeten we er binnen een half uur zijn.”

3. Hebben jullie zo weinig ambulances dat dit gebeurt?

,,Nee, we hebben er twintig. Voor het ambulancevervoer in de provincie Utrecht is dat voldoende, maar zoals gezegd hebben we het hier over een toevalstreffer. Heel soms moeten er tegelijk meerdere ambulances in dezelfde regio uitrukken voor hoge prioriteit.”

4. Maar dan waren er toch vast wel andere ambulances vlakbij, met zo’n aantal?

,,Nou, afstand is een andere factor waarmee we rekening moeten houden. Het zou immers geen zin hebben om een ambulance uit Veenendaal helemaal naar Soest te laten rijden.”

5. Hoe vaak gebeurt zoiets? Was het de mist die ochtend soms?

,,Dat is lastig te zeggen, en het blijft speculeren of het door het weer kwam. Het was inderdaad mistig, al kun je moeilijk een oorzaak aanwijzen. Maar zoiets als dit komt gelukkig heel weinig voor.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.