Schiphol bepleit verplicht bijmengen biokerosine

Met de taxibot deed Lufthansa al eens een test. Op New Delhi wordt dit taxisysteem al gebruikt.
Schiphol

De luchthavens Schiphol en Londen Heathrow gaan maandag bij de Europese Commissie pleiten voor het verplicht bijmengen van biokerosine in Europa.

„Alleen op die manier kan je de productie van biokerosine aanjagen en ontstaat er geen concurrentieverschil tussen luchtvaartmaatschappijen”, meent Schiphol-directeur Dick Benschop. Als ex-directeur van Shell kent hij deze sector als geen ander. „Enkele maatschappijen zoals KLM mengen op enkele vluchten biokerosine bij, maar het is nog heel gering. Het probleem is dat er wereldwijd nauwelijks biokerosine wordt geproduceerd en dat de prijs drie tot vier zo hoog is als gewone kerosine.”

Toekomst

Schiphol heeft geen eigen vliegtuigen en verkoopt ook geen brandstof. Toch wil de luchthaven deze CO2-neutrale brandstof stimuleren. Zo is Schiphol partner in de fabriek die SkyNRG in 2022 gaat openen in de Eemshaven. KLM wordt de belangrijkste klant. Verder zit Schiphol in een proef met de productie van synthetische kerosine op de luchthaven van Rotterdam. Een echte fabriek zou in de toekomst in het Amsterdamse havengebied of bij Tata IJmuiden kunnen komen. Vooralsnog is die ’wonderkerosine’, gewonnen uit CO2, nog ver weg.

„Je ziet wel steeds meer initiatieven en plannen van bedrijven om fabrieken te bouwen, maar met verplicht bijmengen kan je gaan opschalen en kan ook de prijs omlaag. We hebben onze hoop gevestigd op de Europese Commissie. Onder leiding van Frans Timmermans komt binnenkort een Green Deal. Daarin worden hopelijk eindelijk eens knopen doorgehakt over het Europese luchtruim, zodat toestellen niet meer hoeven om te vliegen. Dat scheelt al meteen tien procent brandstof. Maar de commissie heeft ook de bevoegdheid om, net als voor het autoverkeer, verplichtingen over bijmengen van biobrandstof in de luchtvaart op te leggen. De commissie voelt daar wel voor. Dat moet uiteraard wel gefaseerd, want de fabrieken moeten nog worden gebouwd.”

Trein

Benschop wil met deze lobby, die hij niet heeft afgestemd met de KLM, laten zien dat de luchthaven een voortrekkersrol wil vervullen in de luchtvaart. Die sector moet in 2050 klimaatneutraal zijn. Dat heeft hij deze week ook aan Greenpeace vertelt, maar die milieugroep wil het liefst krimp van de luchtvaart en vindt de plannen van Schiphol te vrijblijvend. Bovendien hoopt Benschop nog steeds dat gematigde groei mogelijk is. Wel wil hij meer internationale treinen die de luchthaven aandoen. Die ruimte op het spoor ontstaat zodra de metro vanaf Amsterdam Zuid is doorgetrokken.

Voor het eigen terrein wil Schiphol al in 2030 klimaatneutraal zijn. „Stel dat er nog een enkele dieselwagen rijdt, dan compenseren we dat niet met bomen in Afrika, maar met energieproductie op eigen terrein zoals zonnepanelen. We draaien nu al honderd procent op windstroom, welk contract is gebruikt om een nieuw windmolenpark neer te zetten. We gaan gas uitfaseren door op warmte- en koudeopslag over te stappen en het wagenpark moet helemaal elektrisch zijn. We zijn daarover in gesprek met de afhandelaars. Zonder diesel stoten we minder fijnstof en stikstof uit en dat is ook gunstig voor de werknemers op het platform.”

Taxibot

Verder gaan Schiphol, KLM, Easyjet en de luchtverkeersleiding volgend jaar testen doen met een zogeheten taxibot voor grote vliegtuigen. Met zo’n elektrisch voertuig wordt het vliegtuig over het platform en de taxibanen gereden, zodat pas bij de startbaan de motoren worden gestart. Dat scheelt veel kerosine, alleen duurt het iets langer voor het vliegtuig bij de startbaan is.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.