Premium

Energiecoöperatie HET is boos: Hilversum veel te traag met laadpalen

Energiecoöperatie HET is boos: Hilversum veel te traag met laadpalen
Vijf deelwagens ’blokkeerden’ de ingang van het raadhuis.
© Foto Studio Kastermans/Daniëlle van Coevorden
Hilversum

Het schiet niet op met de uitrol van elektrische deelauto’s in Hilversum en dat is de schuld van de gemeente. Dat is kort gezegd wat energiecoöperatie HET ervan vindt. Om het punt duidelijk te maken werd woensdagavond de ingang van het raadhuis ’bezet’ met toeterende deelauto’s.

Vijf wagens ’blokkeerden’ de ingang van het raadhuis. Alle vijf deelwagens, waarvan twee bedoeld voor Hilversum Oost, waar maar geen laadpalen worden geplaatst. HET was met dertien man sterk present. Een deel had witte t-shirts aan met de tekst ’Hilversum staat voor paal’. Onderdeel van de leus voor deze koude avond. ’Hilversum staat voor paal, stop met dat gedraal’, klonk het uit de dertien kelen toen politici binnendruppelden voor de commissievergaderingen.

Traktor

„Ik weet niet precies wat er speelt”, reageerde Pierre van Rooden van de SP. Toen hij aan kwam fietsen, was hij zichtbaar verrast. „Hebben jullie geen traktor kunnen vinden?”, grapte hij eerst. Daarna hoorde hij het verhaal achter de actie met veel interesse aan. „Ik weet niet of het gewoon niet gebeurt, of dat er problemen zijn met vergunningen of iets dergelijks. Hoe dan ook: er moet een klap op”, aldus het SP-raadslid.

HET-coördinator Jeroen Pool: „We hebben in maart 2018 in een green deal met de gemeente afgesproken dat we eind 2020 twintig elektrische deelauto’s op de weg zouden hebben, maar dat gaat op deze manier niet lukken”. Oorzaak, wat hem betreft: gebrek aan medewerking van de gemeente om voldoende laadpalen neer te zetten en dan met name laadpalen die speciaal voor de HET-deelauto’s zijn bedoeld.

Groot succes

„De deelauto’s zijn een groot succes in Hilversum-Zuid, en daarom willen we uitbreiden naar Hilversum-Oost. Uit die buurten hadden we al veertig aanmeldingen, maar zonder laadpalen heb je weinig aan een elektrische auto.” En die laadpalen, daar ontbreekt het dus aan. „Inmiddels zijn twintig van die veertig belangstellenden weer afgehaakt omdat het allemaal te lang duurt.”

Pool heeft het probleem naar eigen zeggen al diverse keren aangekaart bij de gemeente. Volgens hem wil de gemeente eerst de deelauto’s in Zuid evalueren voordat kan worden begonnen met de uitrol in Oost. Wat Pool betreft duurt dat inmiddels al zo lang dat het streefaantal van twintig deelauto’s in 2020 onhaalbaar dreigt te worden.

Handicap

Elektrische deelauto’s hebben als ’handicap’ dat ze na gebruik op een vaste plek moeten worden geparkeerd, waar de volgende hem dan weer kan oppikken. „Ook dat is een probleem. Daar wordt in Zuid niet op gehandhaafd door de gemeente, wat wel was afgesproken. Dus ook andere elektrische auto’s worden bij de HET-laadpalen geparkeerd, wat ik me ook wel kan voorstellen omdat er gewoon te weinig zijn.”

Veel voortvarender

Wat Pool betreft moet Hilversum veel voortvarender aan de slag met het plaatsen van laadpalen. „Nu volgen de palen de auto. Je moet een auto hebben en dan krijg je na een hele tijd ook een laadpaal. Wij zeggen: zet laadpalen neer, dan volgen de auto’s vanzelf.”

De energiecoöperatie vroeg woensdagavond niet alleen aandacht voor het problemen bij de ingang van het Hilversumse raadhuis. Ook werd ingesproken tijdens de vergadering.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.