KLM schikt in zaak brandstofstoring Schiphol (update)

KLM schikt in zaak brandstofstoring Schiphol (update)
Vertragingen na de brandstofstoring
© anp
Schiphol

KLM heeft geschikt in een zaak voor drie passagiers die de dupe waren van de brandstofstoring deze zomer op Schiphol. Volgens KLM uit coulance omdat deze drie klanten pas drie dagen later op hun bestemming kwamen.

Afgelopen zomer werden tienduizenden passagiers getroffen door de storing in het brandstofsysteem op Schiphol. Op die 24ste juli konden vrijwel geen vliegtuigen meer vertrekken of aankomen. Hierdoor kwamen vele reizigers meer dan een dag later aan op hun vakantiebestemming.

Luchtvaartmaatschappijen en verschillende claimbureaus lieten al snel weten dat de storing in het brandstofsysteem een geval van overmacht was en daarom passagiers geen compensatie voor vluchtvertraging konden krijgen. Alleen Aviclaim zag er brood in en verzamelde de claims van ruim 1500 passagiers.

Uitspraak

Aviclaim startte voor drie passagiers een proefproces. KLM heeft nu aangegeven de zaak te willen schikken en de passagiers te compenseren met 600 euro per persoon. Dat is zowel goed als slecht nieuws. Goed voor deze drie passagiers. ,,Maar het doel van het proefproces was om te achterhalen of de rechtbank het met ons eens is. Met de schikking hebben we geen rechterlijke uitspraak verkregen. Dat KLM zo snel de zaak wil afdoen zegt voldoende”, aldus Remco Kuilman oprichter van Aviclaim.

In luchtvaartzaken wordt elk geval afzonderlijk afgewogen. De schikking betekent dus niet automatisch dat iedereen nu compensatie krijgt. ,,Wij zullen de druk opvoeren en meer rechtszaken starten voor de meer dan 1500 passagiers die zich bij ons hebben gemeld.’’

Uitzondering

Andere passagiers hoeven wat KLM betreft niet op een vergoeding te rekenen. KLM heeft uit coulance de zaak met deze passagiers geschikt, omdat deze passagiers als enige op de betreffende vlucht pas na drie dagen waren omgeboekt. Dat past niet binnen de service die wij onze klanten willen bieden en dat vinden we vervelend. Om die reden hebben wij deze passagiers een vergoeding aangeboden’’, laat KLM in een reactie weten.

KLM blijft bij haar standpunt dat een dergelijke brandstofstoring een buitengewone omstandigheid is waarvoor luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk zijn. ,,Dit is ook al eerder bevestigd door de rechter in andere rechtszaken over andere brandstofstoringen.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie