Premium

Filminterview Will Smith:’Onschuld is heel moeilijk te faken’

Filminterview Will Smith:’Onschuld is heel moeilijk te faken’
Mary Elizabeth Winstead, Will Smith en Benedict Wong in ’Gemini man’.
© Foto Ben Rothstein

In ’Gemini man’ krijgt Will Smith de kans een jongere versie van zichzelf raad te geven. De acteur heeft daar in het echte leven geen behoefte aan. „Ik zou mijn 23-jarige zelf eerder om advies vragen.”

Will Smith heeft het in zijn filmcarrière al tegen heel wat wezens opgenomen; van boeven en boksers in ’Bad Boys’ en ’Ali’ tot verschillende soorten aliens in ’Men in black’ en ’Independence Day’. In zijn nieuwste film ’Gemini man’ wordt hij als huurmoordenaar Henry op de hielen gezeten door weer een bijzondere vijand: een 23-jarige die als twee druppels water op hem lijkt. Da’s niet gek, zo blijkt, want deze Junior is een jonge versie van Henry.

Lastig

Hoe regisseur Ang Lee een jonge Will Smith op het witte doek heeft gekregen is voor veel mensen lastig te begrijpen, merkt de acteur. „Iedereen lijkt te denken dat ze gewoon mijn hoofd hebben genomen en dat in postproductie jonger hebben gemaakt”, vertelt Smith op de persdag voor de film in Los Angeles. „Dat klopt niet: Junior is helemaal digitaal.” De acteur vergelijkt het personage voor de duidelijkheid met de tijger uit ’Life of Pi’, de film uit 2012 waarvoor Lee een Oscar won. „Ze hebben alleen een echte tijger gebruikt om de bewegingen in kaart te brengen. Wat je ziet is geen echt dier. En als je Junior ziet, dan ben ik dat niet. Het is een digitale interpretatie van mij.”

Dat betekent dat de gezichtsuitdrukkingen, bewegingen en stem van de 23-jarige versie van zijn personage wel door Smith zijn opgenomen. Om zijn jongere zelf te vinden, had hij een lange kijksessie naar zijn vroegere werk met Lee. De twee keken naar Smiths werk uit ’Bad boys’, ’Independence Day’, ’Six degrees of separation’, ’Men in black’ en uiteraard ’The fresh prince of Bel-Air’, alhoewel de regisseur met die laatste serie vooral duidelijk probeerde te maken wat hij niet wilde zien, lacht Smith.

„Het is niet per se heel leuk om Ang Lee op het puntje van zijn stoel te zien zitten om alles wat je ooit hebt gemaakt te analyseren. Maar het was wel leerzaam”, stelt de acteur, die vooral op zoek moest naar een bepaalde onschuld in zijn oude werk. „Er zit iets heel krachtigs in nog niets weten. In nog niet doorhebben hoe je met belichting om moet gaan, nog niet begrijpen welke lichaamshouding het beste overkomt. Dat was het moeilijkste aan deze film: die eerlijkheid uit je jeugd terugvinden. Onschuld is een van de moeilijkste dingen om te faken.”

Nu hij de vijftig is gepasseerd, merkt Smith dat hij sowieso wat nostalgisch wordt. „Door deze film denk ik natuurlijk ook wat vaker aan mijn eigen jonge jaren. Ik was op mijn 23e naïef, ambitieus en belachelijk ontvlambaar. Maar in die naïviteit zit ook iets heel moois.”

Als hij de kans had net als zijn personage Henry zijn 23-jarige zelf uit het The fresh prince-tijdperk, advies te geven, zou de acteur de rollen dan ook omdraaien. „Ik zou hèm om raad vragen. Want laten we eerlijk zijn; hij heeft best goede beslissingen genomen. Beslissingen die ik nu ik ouder ben misschien niet meer zou durven nemen.” Smith probeert actief terug te grijpen naar die tijd. „Ik merkte de laatste jaren dat mijn succes me verlamde. Ik was te veel bezig het product Will Smith te bewaken, waardoor het voelde alsof ik steeds minder opties had. Toen ik vorig jaar vijftig werd realiseerde ik me dat ik dat los moest laten. Dat heb ik letterlijk gedaan, door boven de Grand Canyon uit een helikopter te springen, maar het was vooral een mentale stap.”

Ambitie

Alhoewel hij die open blik uit zijn jeugd probeert terug te vinden, mist Smith de ambitie uit zijn jonge jaren niet. „Ik merk dat ik daarin de laatste jaren heel erg ben veranderd. Ik denk meer na over mijn rol in de wereld. Ik hou van sciencefiction, ik hou van films maken. Maar ik ben nu bijvoorbeeld meer bezig met hoe ik jonge creatieve mensen kan helpen daar ook hun weg in te vinden. Vroeger moest ik altijd winnen. Nu kan ik ervan genieten anderen te zien scoren.”

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.