Premium

Mode met een doel

Mode met een doel
Amy Smith: “Iets weggeven aan de wereld is een motief voor velen.”

Tijdens de vakantie in het buitenland iets voor de lokale bevolking doen, is natuurlijk heel nobel. Maar eenmaal terug in eigen land is dat vaak snel weer vergeten. Daarom is het fijn dat je ook thuis iets kunt doen.

Kies bijvoorbeeld bij het shoppen voor merken die iets teruggeven aan de wereld. Steeds meer modelabels steunen op die manier een goed doel.

Koploper in deze ’mode met een missie’ is het Amerikaanse schoenenlabel Toms, dat nu ook brillen en tassen verkoopt. Het bedrijf is intussen een echte liefdadigheidsinstelling geworden, sinds oprichter Blake Mycoskie tijdens een bezoek aan Argentinië besloot schoenen weg te geven aan arme kinderen.

Daarop bedachten ze het fameuze ’one-for-one’ model (één paar schoenen verkocht, één paar weggeven). Inmiddels zijn er wereldwijd al 94 miljoen paar weggegeven, net als honderdduizenden brillen en veilig drinkwater.

Amy Smith, chief giving officer bij Toms, heeft naar eigen zeggen het allerleukste beroep ter wereld. Als een soort moderne Sinterklaas is ze het hele jaar door bezig met het weggeven van cadeaus.

Inmiddels hebben al veel bedrijven hun one for one-concept gekopieerd. Het Italiaanse label RomaBoots maakt bijvoorbeeld regenlaarzen en doneert bij elk gekocht paar een extra set aan minder bedeelde kinderen in de wereld. Sokkenmerk Bomba’s geeft voor elk paar verkochte sokken ook een paar weg aan opvangcentra voor daklozen. En het Amerikaanse brillenmerk Warby Parker geeft voor elke verkochte bril er eentje weg in arme landen.

„Geen probleem dat ons initiatief zo enthousiast wordt omarmd, daar zijn we juist blij om!”, zegt Amy Smith. „Steeds meer mensen willen bijdragen aan een betere wereld. We helpen ook regelmatig nieuwe merken op weg als ze vragen hebben, zodat ze het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden.”

’Giving trip’

Zelf zijn ze bij Toms intussen alweer een stapje verder. „De wereld verandert, dus ook wij moeten ons verder ontwikkelen en onze winst inzetten voor problematiek in de wereld op een wat grotere schaal. Er staan nog veel doelen op onze wishlist, zoals projecten op het gebied van daklozen, schietgeweld, mentale problemen en ongelijkheid.”

Volgens Amy is het een trend om kleding, schoenen en accessoires te kopen met je hart. „De nieuwe generatie kiest niet voor een bepaald merk vanwege de looks, maar wil ook achter de missie staan. Dat zien we ook aan onze eigen jonge medewerkers. Als ze hier twee jaar werken, mogen ze mee op een ’giving trip’ om mensen in nood te helpen. Dat is razend populair.”

Olijfbomen

Intussen wordt de rij van modemerken die iets willen doen voor het goede doel steeds langer. Zo werd het Griekse modemerk PCP Clothing ooit opgezet om Grieken aan het werk te houden tijdens de crisis. Een ander goed initiatief is het Duitse horlogemerk Kerbholz, dat klokjes maakt uit puur olijfhout. Het label doneert tien procent van elke aankoop aan een goed doel en plant voor elk verkocht horloge een boom. De teller staat inmiddels op bijna 13.000 stuks.

Het merk Made (in Nederland te koop via The Finds Jewelry), produceert handgemaakte gehaakte en geweven tassen uit Madagaskar. Deze zijn gemaakt van inheemse raffiabomen en de productie zorgt lokaal voor werk.

In Nederland staat het ’giving’-concept nog in de kinderschoenen. Bekend is het door Katja Schuurman opgerichte merk Return to Sender, dat handgemaakte producten uit arme landen verkoopt met het doel de lokale economie te steunen.

Ook hebben er dit jaar twee Nederlandse creatieven, Bodil Jane en Hedof, meegewerkt aan een project van de organisatie Face This. In samenwerking met beroemde street artists ontwerpen zij ieder jaar T-shirts, met het doel om Indonesische kinderen op Lombok te helpen hun school te renoveren na de aardbevingen daar. „Fantastisch om op deze manier samen te werken aan een cool initiatief aan de andere kant van de wereld”, aldus Hedof.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.