Schiphol zoekt naar internationale uitbreidingen

Schiphol zoekt naar internationale uitbreidingen
De in 2013 geopende terminal in New York.
© frans van den berg
Schiphol

De Schiphol Group kijkt weer actief naar mogelijkheden om te investeren in buitenlandse luchthavens. Dat hoeven geen luchthavens te zijn die in het netwerk van KLM zitten.

Sinds 1997 is Schiphol aandeelhouder van het Australische Brisbane, hoewel daar geen vliegtuig van KLM komt. Later kwam de focus te liggen op deelnemingen die het netwerk van homecarrier KLM en Skyteam versterken. Zo is Schiphol mede-eigenaar van een terminal op JFK in New York, de luchthaven van Aruba en Aeroports de Paris. Om het Braziliaanse netwerk van KLM te ondersteunen werd in 2013 bij veilingen geprobeerd een voet tussen de deur te krijgen bij de luchthavens van Sao Paulo en Rio de Janeiro. Tevergeefs.

Na die laatste misgrepen bleef het lange tijd stil, maar nu wil Schiphol de internationale tak weer uitbreiden. In de ogen van Schiphol-directeur Dick Benschop hoeven dat geen thuishavens van Skyteam-maatschappijen te zijn. „Ik denk dat we nu breder kunnen kijken. Anders beperk je de mogelijkheden om te investeren en de wereld van luchthavens is uitermate concurrerend”, stelt Benschop in een interview in het blad Zakenreis.

Opmerkelijk

Dat Schiphol weer in het buitenland wil investeren, was al aangekondigd in het jaarverslag, maar tegen de achtergrond van de vele investeringen op Schiphol is het opmerkelijk. Momenteel is een nieuwe pier in aanbouw en komt er nog een nieuwe terminal. Daarnaast staan investeringen op het programma voor een nieuw viaduct over de A4 (een taxibaan voor vliegtuigen) en nieuwe vrachtgebouwen.

„We gaan geen gekke dingen doen, maar we willen financieel robuust zijn. Dus niet afhankelijk van een of twee buitenlandse investeringen”, stelt de directeur. De buitenlandse activiteiten waren in 2018 goed voor 37 procent van het nettoresultaat.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie