Vertraging nieuwbouw politiebureau Hilversum komt door vele eisen en wensen

Vertraging nieuwbouw politiebureau Hilversum komt door vele eisen en wensen
Het huidige politiebureau wordt gesloopt, dat is wel zeker.
© foto studio kastermans
Hilversum

De nieuwbouw op de plek van het huidige politiebureau op de Groest in Hilversum heeft vertraging opgelopen door de eisen en wensen van werknemers van onder meer de meldkamer.

Volgens een woordvoerster van de politie bleek de eerste schets niet aan alle eisen te voldoen. Er wordt nu gekeken naar nieuwe scenario’s waarbij de (meeste) wensen wel opgenomen kunnen worden. De plek op de Groest is geschikt, maar er wordt niet uitgesloten dat er buiten het centrum van Hilversum gekeken gaat worden. Vooralsnog is daar echter geen sprake van.

Het nieuws dat de grootse verbouwing vertraging heeft opgelopen, kwam dinsdag uit de lucht vallen. Eind februari leken de plannen voor de nieuwe meldkamer Midden-Nederland nog keurig op schema te liggen. Burgemeester Pieter Broertjes meldde niet voor niets alvast in de raad dat er een tijdelijk ’pop-up’ politiebureau bij het station zou komen. Een woordvoerster van de politie vertelde een dag later dat dat klopt en dat het hoofdbureau tijdelijk buiten het centrum van de mediastad zou komen. Het was een logisch vervolg op het besluit van de minister twee jaar eerder. In februari 2017 werd de Groest namelijk gekozen als dé plek voor het kloppend hart van het korps Midden-Nederland.

„Er is eerst gekeken of het allemaal wel mogelijk was. Ook het verhuizen naar het huidige gebouw. Een meldkamer heeft namelijk specifieke eisen, het kan niet in ieder kantoorpand”, legt de politiewoordvoerster uit. Het huidige gebouw bleek niet geschikt, waarna er werd overgestapt op nieuwbouw. „Er is gekeken of alle meldkamers en de politieonderdelen van Hilversum op deze plek pasten. Dat past, het kan. Maar er moest ook rekening mee worden gehouden dat het nieuwe pand niet groter mag zijn dan het huidige”, legt de zegsvrouw uit.

Er is toen een eerste schets gemaakt van het nieuwe bureau. Daarna zijn er gesprekken gestart met de toekomstige gebruikers, volgens de woordvoerster een normale procedure bij zo’n groot bouwproject. „Er is een programma van eisen opgesteld. Daar kwamen wat zaken uit als minimale hoogtes die bepaalde ruimtes moeten hebben en technische eisen. Maar ook de wens voor parkeergelegenheid onder het bureau.” De oude schets moest aangepast worden.’’

„Er was een plan, maar nu we de eisen en wensen op een rijtje hebben gaan we kijken waar we aan deze kunnen voldoen”, aldus de woordvoerster. „We maken verschillende scenario’s”, vertelt ze. Inhoudelijk wil ze niet op de verschillende varianten in gaan. Wel maakt de woordvoerster duidelijk dat het nog even kan duren voordat het nieuwe plan rond is. „De zomervakantie zit er natuurlijk tussen. Maar als dit is uitgewerkt, is het tijd voor de volgende stap. Dan gaan we om de tafel met een architectenbureau.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Keuze van de redactie