’Vliegveld in zee moet serieus worden onderzocht’

’Vliegveld in zee moet serieus worden onderzocht’
Het alternatieve plan van de bewonersgroepen.
Amstelveen

De opties om een luchthaven in zee te bouwen, moeten nader worden onderzocht. Daarvoor pleiten zowel Schiphol als de bewoners in het Schipholoverleg.

Tot nu toe is luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen daartoe niet bereid. Zij heeft wel een quick scan laten uitvoeren, maar daar is het bij gebleven. In september komt de minister met de luchtvaartnota met daarin de visie tot 2050. Naar verluidt staat daar de mogelijkheid van een nieuwe luchthaven in zee niet in.

Om de druk op te voeren wordt deze donderdag het door Management Producties georganiseerde congres Fly Seaport gehouden in de Schouwburg in Amstelveen. „We zijn niet voor en niet tegen, maar het moet wel goed worden onderzocht”, bepleitte Richard Emmerink van de luchthaven Schiphol. „Als luchtvaartsector kunnen we die kosten van een luchthaven in zee niet betalen, maar je moet dan inderdaad naar het belang van heel Nederland kijken.”

Woningen

Dat grotere belang betreft dan de mogelijkheid om op de plaats van de start- en landingsbanen woningen te bouwen, net als in de omgeving. De terminal, kantoren en het treinstation van Schiphol blijven dan op de huidige plek, maar de herrie van de toestellen verdwijnt naar zee. Die verbetering van het leefklimaat is natuurlijk ook een pluspunt. En zeker wanneer er in de toekomst biokerosine en synthetische kerosine komt, biedt een eiland in zee ook de mogelijkheid om de luchtvaart verder te laten groeien. Dat is weer gunstig voor de werkgelegenheid.

Maar er zal nog veel aanvullend onderzoek moeten komen. Zoals over de bouw van 33 kilometer lange tunnels vanaf Schiphol naar het eiland dat op twintig kilometer voor de kust van Zandvoort komt te liggen. Wat zijn de effecten op de kustlijn, hoe zit het met de vele vogels en met de geluidsoverlast? „Want andere groepen bewoners zullen dan overlast gaan krijgen”, vreest Froukje van de Klundert, die de quick scan heeft laten uitvoeren. „Het vliegveld ligt immers binnen de twaalfmijls zone. En naar uitvliegroutes is ook nog geen onderzoek gedaan”, gaf zij toe. „En op de stranden zal je straks de vliegtuigen zien opstijgen en landen.”

Alternatief

Het plan gaat grofweg 45 miljard euro kosten. De bewonersdelegatie heeft een goedkoper plan: vijf miljard voor een schiereiland voor de kust van Wijk aan Zee. Te combineren met andere activiteiten zoals een haven, recreatie en energie-opwekking. En langs de A9 kan een metro of hyperloop voor de verbinding zorgen. „Door met een bochtje te landen of op te stijgen, kunnen de vliegtuigen grotendeels boven zee blijven”, denkt Ronald Fukken, die als oud-stedenbouwkundige van de gemeenten Haarlem heeft meegeholpen. „Ook ons plan moet nader worden bekeken. Het is uiterst laakbaar wanneer de overheid alleen naar de dure variant kijkt, die dan afwijst en vervolgens Schiphol lekker laat doorgroeien.”

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie