Consumentenbond vraagt om actie tegen AliExpress

Consumentenbond vraagt om actie tegen AliExpress

De Consumentenbond en vijf Europese zusterorganisaties vragen nationale toezichthouders om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert volgens hen verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

In de voorwaarden van AliExpress, een dochteronderneming Alibaba, staat onder andere dat een koper zich tot een arbitrage instituut in Hong Kong moet van wenden, als hij een probleem heeft met een leverancier en ze er samen niet uitkomen. Maar volgens Europese wetgeving hebben consumenten het recht om in eigen land naar de rechter te stappen. Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terug sturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de garantietermijn.

De Consumentenbond heeft de zaak aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ,,Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets mis gaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.”

Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress. Ook consumentenorganisaties in België (Test Aankoop), Frankrijk (UFC-Que Choisir), Portugal (DECO), Spanje (OCU) en Italië (Altroconsumo) vragen hun nationale toezichthouders nu om in te grijpen. De Duitse Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt juridische stappen. De actie wordt gecoördineerd door de Europese koepelorganisatie BEUC.

300 miljoen

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Keuze van de redactie